okcupid/tv-spot

Här är min idé för OkCupid.com, med väldigt talande illustrationer av Farid Safaie (jag hade inte tid, så han hjälpte mig). Det här är en tv-spot, så ska gå igenom den snabbt. Men först ska jag beskriva företaget extremt kortfattat.

Företag - OkCupid är en online dejtingsajt.
Key message - Det är helt gratis, till skillnad från konkurrenterna Match.com och EHarmony.com. Självklart the unique selling point.

Problem - OkCupid har inte i närheten av lika mycket användare som dessa stora konkurrenter. Förmodligen eftersom ingen har hört talas om sajten.
Lösning - Se till att folk får reda på att sajten finns genom en tv-spot på 15 sekunder. Gör detta genom humor och en lätt blinkning till konkurrenterna.

Vad ni måste veta för att förstå - EHarmony och Match kör bägge med reklamfilmer som visar lyckliga par. Dom berättar hur dom träffades och hur mycket dom älskar varandra inför kameran.

Spot

Ett par stter i en studio. Man hör "Action" och så börjat paret prata om hur dom träffades. Dom kysser varann. Man hör "Cut!" och tjejen puttar bort killen. Hon säger nåt i stil med att han snälla jesus borde börja med breathmints. Killen i sin tur säger nåt i stil med håll käft, en hund kunde spela den här rollen bättre än du. Man hör "Action!" och killen börjar åter igen prata om deras kärlek medan tjejen ler ansträngt.

Payoff / Copy

"Since our membership is free, we can't afford to pay actors" OkCupid.com


Potentiell tagline "Love shouldn't cost a thing"

Jag tror att det är det bästa jag gjort sen jag började med reklam. Det bästa för att tonen passar både företaget och publiken, ingenstans i reklamen säger man någon av konkurrenternas namn vilket gör det mer stilfullt, det är kul och koncist utan att vara påträngande.

Nu är ju ni, gänget, ganska dåliga på att kommentera. Men om ni pallar får ni gärna säga vad ni tycker. Framförallt om ni är mellan 20-35 och har använt dejtingsajter/funderat på det.

Självklart är det här arbetet mitt och får inte användas om något pucko nu skulle få för sig det.

Puss

Feedback
Postat av: J.

Jessica, 21 år, kass på att kommentera, har fett bra humor, gillar det som fan!



PUSS

2009-12-03 @ 21:53:36
Postat av: Stina

Jag tycker det är klockrent. Jobbar på en inhousebyrå, så reklam är mitt dagliga bröd ;), och tycker din payoff är strålande! Har aldrig använt en dejtingsajt men om jag hade haft behov av det så hade jag nappat på den reklamen helt klart! Kör på den tillhörande taglinen.

2009-12-04 @ 15:06:13
URL: http://aimingforthetop.blogspot.com
Postat av: Stina

Jag tycker det är klockrent. Jobbar på en inhousebyrå, så reklam är mitt dagliga bröd ;), och tycker din payoff är strålande! Har aldrig använt en dejtingsajt men om jag hade haft behov av det så hade jag nappat på den reklamen helt klart!

2009-12-04 @ 15:07:05
URL: http://aimingforthetop.blogspot.com
Postat av: Cim

TACk tjejer! Stina, vad härligt, gud vad skönt att få feedback från nån i Sverige som sysslar med sånt här. Du gjorde min dag :)

2009-12-04 @ 16:33:37
URL: http://shutupandgrind.blogg.se/

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0