SWEET BALANCE

Alltså dra åt fan vad hårt jag jobbat de här senaste dagarna. Jag har 21 timmar klockade, och siten är uppe. Coalition-films.com om ni vill kolla in. Den är helt gjord i html. De ville ha en flash-site först, men det verkade onödigt eftersom innehållet är så enkelt. Sen när de vill ha mer komplexa grejer kanske det blir en variation av flash och html.

Om ni vill får ni jättegärna hojta till om ni upptäcker något strul med sajten. Då vill jag gärna veta er screen resolution (under systeminställningar) och vilken browser ni är på. Igår efter uppladdning hoppade conten copyn omkring på grund av struliga floats och clears, det ska vara löst nu. Ni får gärna testa att resiza fönstret, absolut ingenting ska röra sig. Då har jag gjort det rätt :)

Nu sitter jag och väntar på mail om vad jag ska göra med intro videon. Som det är nu är det en <meta> REFRESH i html som styr, efter tio sekunder redirectas du till första sidan. Problemet är att folk med långsamma datorer potentiellt missar videon. Det jag vill göra är att, istället för autoplay: true och controller: false, ge besökaren möjlighet att antingen spela videon eller klicka direkt in till siten (bara en knapp med enter site, förslagsvis). Få användare gillar att få en video, med ljud dessutom, uppkörd i ansiktet utan att få göra valet själva.

Då har jag dessutom reducerat ljudnivån till 56%, det var sjukt högt i början.

Hursomhelst. Kolla in, om ni har tid. Låt mig veta om något strular. Igår när jag skulle ladda upp hade killen ingen direkt koll på detaljerna kring hosting. De hade domänen på ett ställe, hostingen på ett annat och den enda som hade de här uppgifterna var deras tidigare webdesigner. Genom lite detektivarbete (alltså, jag kände mig SÅ smart) så lyckades jag hitta servernamnet på deras adminsida där de köpte domänen, sen testade jag mig fram med FTP-inställningarna i Dreamweaver. Jag fick inga uppgifter om vad mappen hette som höll hela deras nuvarande sajt, jag hade sån jävla tur att jag lyckades pricka rätt med en gissning. "You're successfully connected to the server" vid åtta på kvällen, den var GANSKA skön att få.

Sen fick jag spendera en halvtimme med att rensa hela deras sajt, tog bort allt förutom en låst mapp och faviconen (en favicon är den lilla ikonen där uppe i vänstra hörnet i adressfältet, blogg.se har bara en avklippt version av deras logo). Sparade alla deras filer i min lokala mapp på datorn, just in case, sen laddade jag upp mitt sparsamma innehåll till servern. Allt funkar. Succé. Jag är ett blont geni. Då tog jag ett glas vin, vitt för mig, rött för Joanna, sen satte vi oss och plöjde fyra avsnitt av Real Housewives in Beverly Hills.

Allt handlar om balansen. Haha.

Puss.


Feedback
Postat av: bella

allt funkade for mig. vad fin den va! gott mos! puss

2011-10-05 @ 23:09:19

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0