VEM HAN NU ÄN ÄR.

Okej. Så vi börjar dagen med ett positivt inlägg. Känns rätt. För det första är det otroligt vackert höstväder just nu i San Francisco. Hettan har försvunnit för en stund, nu känns det som Sverige sent i september. De har börjat bygga isrinken vid Union Square, Starbucks höstsmaker har introducerats ännu en gång, jag och Jo kan inte fatta att vi bara har fem veckor kvar på terminen. Helt absurt.

Hursomhelst. Det var inte det jag skulle säga.

Det är EXTREMT sällan jag reagerar på vad någon annan i min egen åldersgrupp skriver, reagerar på det sättet att man dör lite över hur fint uttryckt en känsla var. Emil har alltid kunnat skriva så att jag drar efter andan, men utöver honom är det inte många.

Sandra är kär. Hon föll för någon i samma veva som hon flög till Berlin för att praktisera i sju veckor. Jag kan den känslan. När saker bara faller på plats, när allt plötsligt blir lite ljusare, när man kommer på sig själv med att vissla när man lämnar lägenheten eller sjunga i duschen eller vakna av att man ler. Det är en fantastisk känsla - när yrkes- och känslolivet lyfter simultant. Hon skrev specifikt om den här karln, och en mening fastnade:

"På ett genuint och avväpnande sätt har han på nolltid blivit en leende del av mitt liv."

En leende del av mitt liv. Jag har aldrig sett den formuleringen förut. Sandra har alltid kunnat formulera sig, men vilken skillnad det är i tonen nu. Vad som förut alltid hade en cynisk utgångspunkt startar nu från en plats av kärlek. Hennes texter har en annan melodi, känsla. Och jag lägger ingen gradskillnad i det egentligen, bägge kan resultera i fantastisk text, men jag älskar att se den förändringen i en person. Det blir så tydligt i skrift. Precis som jag säger att blicken är allt med en man, han behöver aldrig säga något om jag kan se det i hans ögon, så kände jag med Sandras text. Hon behöver inte säga vem han är, hur de träffades, hon behöver inte bokstavligt förklara varför hon känner som hon gör - det sköljer genom tonskillnaden, melodin, meningsuppbyggnaden, ordvalen. Genuint, avväpnande, leende del av hennes liv.

Fantastisk mening. Han kan skatta sig lycklig. Och jag är så glad för din skull.

Puss.

Feedback
Postat av: Sandra

Cim. Det här blev jag väldigt glad av att läsa, tack snälla.

2011-11-08 @ 22:17:58
URL: http://www.toniteonly.se
Postat av: Cim

Bra! Det gör mig glad.

2011-11-09 @ 03:29:02

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0