BABY, I'M COMING HOME

Okej. Jag erkänner.

Jag kanske saknar Stockholm lite då. Saknar eftermiddagsvärmen på Melanders, att sitta och svettas i en av deras obekväma stolar, hela Söder vibrerar av sjukt exotisk julihetta och Lina springer runt och serverar folk med ett leende på läpparna. Jag kanske saknar Skinnarviksberget en aning. Att klättra upp och se Brolle hångla upp någon långbent blondin, vända blicken ut mot havet och bara njuta, se ett vitt pärlband av tänder när Jenna lutar sig bakåt och asgarvar över något Emil säger.

Jag kanske saknar morgonbussen lite. Hur alla är lite sorgsna över att de ska sitta inne på ett kontor hela dagen, men samtidigt glada för att det är så varmt och de har hela kvällen fri. Att resan är så fruktansvärt vacker, det är hav och skog och blå himmel överallt, att dra efter andan när man glider genom Londonviadukten och får hela Stockholm serverat, Djurgården grönskar som vanligt.

Jag kanske saknar promenaderna lite. Att gå från Slussen, genom Gamla Stan, den tidlösa hatkärleken till Västerlånggatan, så vackert, så mycket efterblivna turister. Att inte bry sig just idag, det är för vackert och för varmt, vi kan gå lite långsamt bakom förundrade japaner. Förbi Riksdagen och över den lilla bron, att komma upp precis något kvarter från F12, minnas någon fin kväll där med sexiga tjejkompisar, stanna upp och fundera över om man ska fortsätta rakt fram till Drottninggatan, rätt in i myllret, eller svänga höger, svalka sig i skuggorna av träden vid Kungsträdgården, fortsätta upp mot Humlegården, filt, vänner, vin och så sol.

Jag kanske saknar Sveavägen lite. Älskade Sveavägen, där har vi Berghs och t-baneuppgång Rådmansgatan, där vi gått av för att besöka Treat minst femhundratjugotre gånger. Där har vi mitt bäst betalda jobb, mina sjukaste arbetsintervjuer, bra restauranger, på Sveavägen har jag varit kär, glad, nyfiken, spänd, kreativ, transformativ. Där har jag träffat fantastiska nya vänner, där har jag tagit hastiga beslut, där har jag samlat mod och berättat för Robin "Jag ska flytta till San Francisco", där har Magnus motvilligt lånat mig sin jacka när det blivit för kallt, där har jag ätit sena hamburgare, sovit i för små soffor, där har jag blivit överraskad med konsertbiljetter, där har jag bjudit Theresa på öl mitt under skoldagen för att hon var ledsen och vacker och hon ska aldrig vara ledsen, bara vacker, och vi blev lite fulla och fnittriga och gick på eftermiddagslektion.

Stockholm, i sommar är du min och jag ska sola mig i din glans och älska dig precis som du förtjänar. Ge mig ett café med en bra islatte, låt mig slippa springa på skuggor från förr och var varm och fin när mina amerikanska vänner landar i juni.

Då ska vi nog fixa denna sommaren också, du och jag.

Feedback
Postat av: Maria

Du skriver så fint. Mer än fint. Det går inte riktigt att förklara känslan jag får när jag läser dina texter, det nästan ryser till i ryggraden. Fintfintfint!

2011-05-09 @ 22:45:31
Postat av: emil

Välkommen hem!!!

2011-05-10 @ 01:54:36
URL: http://emil.blogg.se/

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0