WHY YOU SHOULD HIRE ME

Någon som kallade sig JM lämnade en kommentar under Stubhub-inlägget:

"Vad driver dig till att göra ett bra arbete?

vad är dina tre främsta egenskaper som du har nytta av i arbetslivet?


Vad är skillnaden på service och sälj för dig?


Varför passar du att jobba inom det här området?
"


Vad som driver mig till att göra ett bra arbete


Det är en väldigt intressant fråga. Först och främst älskar jag reklam. Absolut fullkomligt avgudar. Det är lätt att jobba hårt och skita i sömn när man gör någonting man älskar så mycket. Om jag ser på det mer specifikt så tror jag att det är potentialen i varenda produkt/service som triggar mig. I mina ögon finns det lösningar på varje problem, och det driver mig alltid framåt - insikten om att svaret finns, jag måste bara hitta det. Har jag svårt att hitta en lösning så är det inte för att produkten är dålig eller att briefen är kass (även om det försvårar), då handlar det helt enkelt om att jag letar på fel ställen. Jag älskar alltså problemlösning, jag älskar utmaningar och potentialen är det som driver mig. Hur stor en idé kan bli, att ta av stödhjulen och se den cykla själv för första gången. Dessutom - jag är och har alltid varit ett typexempel på ett MVG-barn. Det är psykiskt omöjligt för mig att nöja mig med "väl godkänt". Jag måste prestera mitt absolut bästa, i allt jag gör, annars mår jag dåligt.


Mina tre främsta egenskaper

1. Jag har en väldigt hög lägstanivå. Lärare och elever jag teamar upp med vet att jag levererar, varje gång.

2. I fotboll finns det en term som kallas split vision. I reklam använder jag det här varje dag; jag har lätt för att fokusera på en sak samtidigt som jag hela tiden är medveten om mina alternativ för nästa steg. Med andra ord ligger jag ett steg före mig själv hela tiden. När jag håller på med första sketchen har jag den andra i huvudet, när jag sitter i Illustrator med loggan bygger jag tre andra delar av branding-projektet i huvudet, när jag presenterar vet jag redan vilka motfrågor som kommer ställas. Det underlättar för alla inblandade och gör mitt work flow mycket snabbare.

3. Jag är socialt intelligent. Jag vet när det är dags att backa, när det är dags att pusha, jag vet var gränserna går och läser av människor väldigt fort. Många kallar den här egenskapen manipulativ. Och lite så är det kanske, men för mig handlar det bara om att säga rätt saker vid rätt tidpunkt till rätt person. Du säljer inte till nunnan som du säljer till strippan. Att läsa av, lyssna, få människor att känna sig bekväma, uppskattade och trygga - det är jag bra på.


Vad är skillnaden på service och sälj

En till intressant fråga. Jag tjatar alltid om makten i ord. För mig kan service och sälj gå hand i hand, det kan också vara samma sak. När jag jobbade som account manager för Amex så sålde jag en service (resebyråtjänst). Och det intressanta med klassiskt telesälj är att det enda det handlar om är att skapa ett behov - precis som i reklam. När man får klienten att känna att dom behöver någonting, och dom lämnar mötet med känslan av att ha blivit servade - där har du den perfekta pitchen. Så skillnaden på service och sälj, det finns ingen skillnad. För mig är det samma sak om du är duktig. Att kunna skapa ett behov och stilla ett behov under samma möte. Genialiskt, och hemligheten bakom all kommersialism.


Varför jag passar i reklam


Det finns ett hål i reklam jag vill fylla. Att kunna leverera innovativa lösningar som faktiskt är genomförbara, det är mitt mål med varje projekt. Under de här åren jag pluggat så har jag märkt att problemet är inte att komma på coola idéer, problemet är att det faktiskt ska vara genomförbart. Jag vet att jag som student kanske inte behöver oroa mig för sånt, men jag kan inte låta bli. I mina ögon är det helt enkelt inte en bra nog idé om den kräver 6 miljoner, 600 pers och 6 år att realisera. Jag vill inte ha sånt i min portfolio. Jag vill fylla hålet. Hälften av all reklam är inspirationslös och slöseri med luft, den andra hälften är fantastisk och svindyr. Jag är här för att jag är kreativ OCH rationell. Nytänkande utan att tappa förnuftet. Ge mig ett lågbudget-projekt och jag kommer blåsa dig av stolen. Där är min plats.

Nu känns plötsligt "puss" som ett väldigt opassande avslut..

Vänligen,

Cim

Feedback
Postat av: Elin Johnsson

Jag tror på varje ord du säger. Du är king.

2011-01-26 @ 12:43:58
URL: http://elinelin.tumblr.com
Postat av: Cim

Åhå, tack fina. Det betyder mycket när det kommer från dig <3

2011-01-26 @ 19:55:50

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0