STUBHUB ONLINE GAME

Okej, så här är min bebis. Tänk nu på att är ni elaka i kritiken så är det som att ni säger att min bebis är ful. Nej, jag skojar bara. Men det här är en av mina absoluta favorit-idéer sen jag startade med reklam. Vi jobbade med Stubhub i över två månader i Campaign Design. Fler och fler grupper fattade vad det handlade om under tidens gång, de sista veckorna satt det en hel del bra idéer på väggarna. Bryan var exalterad över att han gjorde framsteg med klassen, men jag kom ingenstans.

Det är inget ovanligt, jag fastnar alltid med nån produkt varje termin. Bryan lutade sig över bordet på en av våra lektioner och sa "you know what kinda person you are? you're a put a penny in get a quarter out kinda person" (typ så var ordspråket). Han förklarade att det betydde att jag är en sån som tror att hårt arbete alltid lönar sig. Jobbar du tillräckligt hårt, sover tillräckligt lite och vägrar nöja dig med 90 % så kommer slutresultatet alltid bli bra. Han hade rätt - jag är sån. Tråkigt nog för mig valde jag den enda branschen i världen där hårt arbete inte alltid lönar sig och där idioter/räkmacksglidare mycket väl kan komma längre än jag på ren tur.

Hursomhelst. Stubhub släppte aldrig för mig, och jag vägrade ge upp. Bryan hintade om att jag kunde hoppa in som copywriter på någon av de andra kampanjerna (reklambranschen behöver copys mer än någonting annat om jag kan få spå framtiden lite snabbt), men det fanns ingen kampanj jag tyckte var klockren, inget jag ville sätta mitt namn på.

Klockan 23 på kvällen innan min final i Campaign Design kom jag på den enklaste idén som finns när det gäller det här företaget. Jag älskar, avgudar, lever för de där stunderna. När det slår en och man bara "ÄNTLIGEN". Och då menar jag absolut inte att idén är världsbäst eller ens bättre än någon annans, alla har olika preferenser. Men för mig handlar det om mig, min hjärna, mitt hjärta och vad jag tycker om. If it resonates with me completely, då är det en bra idé. Typ så. Jag satt uppe till 05:30 och blev med hjälp av Farid klar innan jag var tvungen att springa och skriva ut.

Stubhub i tre meningar - En rent online-baserad biljettåterförsäljare som är mellanhand på exakt samma sätt som Ebay eller Tradera, om än mer nischad. Hemsidan är en mötesplats för säljare och köpare inom musik-, sport- och teaterevents. Som säljare sätter du dina egna priser, du kan välja att auktionera ut dina biljetter eller sälja dom till den första som budar, som köpare kan du söka på priser/sittplatser för att hitta det som bäst passar dina behov.

Styrkan med Stubhub - Styrkan med det här företaget är köp/sälj. Så enkelt är det. Det är för både buyers och sellers, till skillnad från Ticnet och alla andra biljettåterförsäljare på nätet. Idén måste tala till både köpare och säljare. (Det här var det som satte käppar i hjulet för alla, 90 % av klassen hade en jättestark kampanj som bara talade till antingen köpare/säljare, aldrig både och.)

Min idé - Ett online game som genomsyras av Stubhubs essens och som marknadsför servicen på ett roligt och lättillgängligt sätt. (Har inte tagit med alla screenshots eftersom vissa är likadana för buyer/seller.)

Det som gör den här idén så stark är att den kommunicerar exakt det märket handlar om:

Spelet belönar dig ju snabbare du är - Stubhub är oftast en sida du besöker när du är ute i sista sekund.

Spelet belönar säljare/köpare som lyckas få till en bra deal - precis det som Stubhub i slutändan handlar om.

Spelet tillåter dig att närsomhelst byta mellan att vara köpare/säljare - precis som Stubhub.

Och min favoritgrej med idén är det sista jag kom på - att Stubhub belönar top sellern och top buyern vid helt random tidpunkter. Du kan ligga på topp i två timmar eller fjorton dagar - din vinstchans är lika stor oavsett.

Huvudsyftet här är en grej vi ständigt pratar om i skolan - taking the strange and making it familiar. De gångerna folk misslyckas med idéer är det oftast för att de tar nåt som redan är familjärt och gör det mer familjärt, eller tar nåt som är konstigt och gör det mer konstigt. Omöjligt att förklara det här i ett blogginlägg - plugga reklam om det låter intressant, så lär ni er.

Det här är Stubhubs logga:

Så där har ni anledningen till varför grafiken ser ut som den gör. Loggan har två färger och två biljetter som utropstecken, därför tänkte jag att det passade perfekt att dela upp. I spelet så funkar färgerna precis som i Sims och deras diamanter ovanför huvudena - säljarna har orange biljetter över huvudena, köparna har blå. När det gäller att trycka in ett varumärke i nåns huvud tycker jag det här utförandet är väldigt starkt. Jag är stolt över det, mycket för att det satt så sjukt långt inne. Stubhub var det svåraste företaget vi hade på hela terminen, så typiskt då att den enklaste lösningen är den bästa. Enligt mig.

Innan den här sätts in i portfolion kommer jag bygga en enkel mock-up i Flash, så att man kan se hur grafiken ser ut "live" och vad som händer när man klickar sig framåt bland valen.

Har ni orkat läsa igenom allting så får ni gärna lämna en kommentar. Förlåt, men är tvungen att ge en del bakgrundsinfo när ni inte har nån koll alls på företaget.

Puss.

(idea for a Stubhub online game by me, december 2010, steal it and die)


Feedback
Postat av: Anonym

mycket smart! det enda negativa jag hittar är att typon i spelreglerna är ganska jobbig att läsa och jag tappade lite lust att krångla mig igenom challenge pick och advice. annars tycker jag den är solid

2011-01-23 @ 12:16:36
Postat av: Cim

Visste att nån skulle säga det, så det måste ändras då förstås. Är lite kär i den där typen sen jag fick bra beröm på den av Ogilvy-folk. Men jag håller med. Tack, hursomhelst!

2011-01-23 @ 19:37:49
Postat av: emil

Skitbra Cim! Skitbra!

Men ja, den där texten fick man anstränga ögonen för att kunna läsa. Enkelhet var väl nånting bra, så en lite tydligare font hade uppskattats. Men i övrigt, supergrymt!

2011-01-23 @ 22:40:35
URL: http://emil.blogg.se/
Postat av: Cim

Tack fina fina du. Fixar tydligare. Puss.

2011-01-24 @ 00:04:45
Postat av: Moa

Jävlar i havet. Efter varje screenshot tänkte jag bara: ja, ja, JAAA!! Fan så bra. Håller med om vad de andra skrev om fonten men det är ju lätt fixat. Du är ett geni. Och så är du snygg. Vilken kombination. Jag skriver lycka till, men det behövs egentligen inte för du kommer att komma långt. Långt!

2011-01-24 @ 00:24:24
Postat av: Cim

Hahaha, alltså.. jag vaknade precis. Och du har gjort hela min dag. Tack snälla du.

2011-01-24 @ 18:56:48
Postat av: Elin Johnsson

Alltså jag älskar ju The Sims, så det är klart attt jag hälskar det här. Enda minuset är att man inte kan bygga hus ;) Puss

2011-01-25 @ 11:50:47
URL: http://elinelin.tumblr.com
Postat av: Cim

Hahaha, så bara för den referensen älskar du det? Det här har ju ingenting med Sims uppbyggnad att göra, det enda man gör i det här spelet är att sälja/köpa biljetter. Man äter inte, man går inte på toaletten. Inget sånt. Så om du bortser från den referensen, vad tycker du?

2011-01-25 @ 19:19:48
Postat av: Jm

Vad driver dig till att göra ett bra arbete?



vad är dina tre främsta egenskaper som du har nytta av i arbetslivet?



Vad är skillnaden på service och sälj för dig?



Varför passar du att jobba inom det här området?

2011-01-26 @ 01:10:42

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0