THE PROMISE

I den här bloggen visar jag er ibland vad jag sysslar med i skolan. Jag har själv valt att visa grejer som är "döda", saker jag inte kommer stoppa i portfolion. Vet inte riktigt varför, men de idéerna som jag tycker är riktigt bra håller jag helst för mig själv tills dess att jag kan släppa en fullfjädrad hemsida. Då visar jag er hellre prov på min lägstanivå. Exempelvis 5HourEnergy-adsen jag la upp för några månader sen. Det är bland det sämsta jag gjort, enligt mig själv. Men copy-läraren var nöjd (vilket också bevisar att lärare inte vet allt) och det var ändå en kampanj som var färdig-designad.

Bryans klass, Campaign Design, är den bästa reklamklassen jag tagit under de här 2,5 åren jag pluggat. Inkluderat de kurser jag gick på Berghs. Den här mannen är enerverande, elak, högljudd, svinig, han gjorde mig så förbannad att jag skakade i princip varje vecka. Jag höll absolut inte med om allt han sa, många av de kampanjer han tyckte om hade jag slängt i soporna efter första utkastet. Men Bryan är ett geni när det kommer till reklam. Han hittar ALLTID den enskilda styrkan i en produkt/service, och det låter som en enkel grej, men det är det inte. Det är det svåraste som finns. Jag har ett par favoritcitat från lärare i den här skolan, min typografilärare sa under en av våra klasser "att designa är som att möblera ett rum" och helt plötsligt föll allt på plats för mig. Vet inte varför, egentligen, men just den meningen fick mig att förstå vad design/typografi handlar om och ur vilken vinkel man ska se på det för bästa resultat. Dessutom är det så vackert. "When you move type around on a page, it's like how you move furniture around a room". Jag vet inte. Jag älskar det sättet att se på det, även om det betyder att man sätter sig själv i en box.

Min favorit från Bryan var när vi diskuterade Diesel och vad styrkan med det företaget var:

- So what's the promise of Diesel?
- (dead silence)
- Okay, different approach - how do people that wear Diesel jeans have sex?

- (laughter) In an alley.
- Yeah, probably. What else?
- Rough, fast..
- Fast, okay, so how does people that wear Ralph Lauren jeans have sex?
- On expensive sheets. They don't fuck, they make love.
- Okay, and how do you make love?
- Slowly.

- Slowly.. So Diesel people are fast, and Ralph Lauren people are slow.
- Haha, yeah.
- So what's the promise of Diesel?
- (dead silence)
- Okay, what does Ralph Lauren mean? What does the brand mean to people that buy their jeans? They buy expensive sheets, they make love, they're married, they're "forever" people, right?
- Right.
- So what's the promise of Ralph Lauren?
- Forever.
- Right! So what's the promise of Diesel?
- ... Now?
- There it is. Ralph Lauren's promise is "forever". Diesel's promise is "now".

Det här betyder säkert ingenting för er. Men det här är såna saker som sänder rysningar längs hela min kropp. Sättet Bryan visade oss reklam, sättet han lärde oss att tänka är helt ovärderligt för mig. Jag förstår inte hur jag har pluggat reklam i över två år utan att tänka såhär, det fick mig att förstå målgrupper på ett helt annat sätt. Ralph Laurens löfte är "för evigt". Diesels löfte är "just nu". Då förstår man varför "Be Stupid"-kampanjen var så framgångsrik. Fattar ni? Svaret är inte att den är rolig eller att folk vill vara korkade. Svaret är att kampanjen kommunicerar exakt samma sak som märket står för. Gift det med bra art directors och svinbra copy så har du magi.

Om man inte pluggar reklam är det kanske svårt att fatta relevansen och styrkan i det. Ni kanske till och med tänker "men det där är ju självklart". Men det är inte självklart. Det är verkligen inte det. Man tror att man vet skillnaden mellan företag och vad deras olika löften är, men ställer nån dig en rak fråga "varför är Nike ett av de mest framgångsrika företagen någonsin?" så garanterar jag dig att det skulle vara väldigt svårt att svara. Man tror att det är enkelt tills nån ger dig en brief och ber dig komma på en lösning, när du inte ens vet vad problemet är.

Gud, jag älskar reklam. Eller, jag hatar reklam. Men jag älskar problemlösningen och möblerandet av rum och löftena om ett bättre liv. Jag ska visa er en idé Bryan väckte i mig. Nästa inlägg.

Puss.

Feedback

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0