50 % IF THAT

Söta J la upp den här. Första gången jag hör den. Kanske är det för att jag precis kommer från ett zumbapass i rasande tempo, men den här är bara för seg för min smak. Adam måste uppdatera sig om han ska fortsätta växa. Han rappar exakt likadant på denna som han gjorde på hela sin förra skiva. Jag vet inte vad det är, jag vill ju tycka om det här. Men det växer liksom aldrig. Exploderar definitivt inte.

"Like a punk", jaha liksom? Om du inte har nåt viktigt att säga, var tyst. Typ. Hans rhymes har ingen tyngd, ingen sofistikation. "Are you gon' let them tell you, this is what you should do". Det är för lågskolenivå på texterna för min del nu. Fan. Hoppas på bättre snart.

It ain't hard to tell, I excel, then prevail
The mic is contacted, I attract clientele
My mic check is life or death, breathin a sniper's breath
I exhale the yellow smoke of buddha through righteous steps
Deep like The Shinin', sparkle like a diamond
Sneak a uzi on the island in my army jacket linin
Hit the Earth like a comet, invasion
Nas is like the Afrocentric Asian, half-man, half-amazin


Det ska göra ont i kroppen när han börjar rappa, blodet ska rinna fortare, man ska glömma bort att andas. Börja plugga Adam, vi behöver svensk framgång inom den här genren.

Puss.


Feedback
Postat av: Jonna

Vilka ord. Jag gillar faktiskt den här, känns som att det finns en dygnd man kanske inte förstår i just Like A Punk. Jag vet allt för lite om Punkens historia för att yttra mig. Men det är är alltid intressant att höra andra meningar.



Puss.

2011-01-07 @ 11:27:29
URL: http://jonnajonna.tumblr.com
Postat av: Cim

Fast låten har ju ingenting att göra med musikgenren punk. "Punk" i den här låten står för fjant/tönt/idiot, en människa som följer strömmen. "Monkey say, monkey do" precis som han säger. Sen om det finns en dold mening, att han tycker att punkare följde strömmen, då har han ju fel. Det finns inga som bröt loss från normen mer än punkare.



Så nej, jag tror inte det finns nån tyngd som jag missar. Är ganska van vid att lyssna efter gömda meningar i hiphop-texter, och den här är väldigt rakt på sak. För rakt på sak.

2011-01-07 @ 20:28:14
Postat av: Amir

Du verkar ha feltolkat låten helt Cim?

Begreppet "Punk" är i sammanhanget en synonym till att just göra uppror mot rådande omständigheter och att inte följa strömmen. Att inte rätta sig efter rådande normer utan att vandra på sin egen sida. Eftersom han jämför sig själv direkt till det så blir det väldigt tydligt. "Jag har aldrig varit som er, alltid lite skev som en punkare".



"Always been like this, always on the left, like a punk, so if you feel like this, don't follow the rest like a punk"



Låten talar till mig väldigt starkt faktiskt. Jag kan känna att han följer samma struktur som förra skivan rent rim och flytmässigt men vad gäller texterna och dom referenser han blandar in tycker jag absolut att han har antagit en ny skepnad, eller vad man ska säga. Hoppas han dyker ännu djupare i kommande låtar. Man får nog respektera att detta är en singel med komersiellt sikte och att viss substans då kanske blir lidande. ;-)

2011-01-08 @ 10:40:08
Postat av: Cim

När han rappar exakt den där textraden:



"Always been like this, always on the left, like a punk"



Där pratar han om en person, det är såhär den personen/jag känner, sen:



"So if you feel like this, don't follow the rest like a punk"



Så säger han, om du känner som i den första raden, det är lugnt, gå din egen väg. Så med andra ord har vi väl hälften rätt bägge två. Punk i sammanhanget står för både punkare och fjant/tönt/idiot. Det är lite dubbel mening, men jag tycker fortfarande det är väldigt låg nivå. Eftersom "left" då tydligen står för politisk vridning blir det ju ännu värre.



Att tro att alla punkare har samma politiska åsikt är ganska naivt. Precis som med allt annat så lägger du in din egen tro och dina egna åsikter. Det finns inget "paket" som definierar dig som punkare, precis som det inte finns nåt paket som definierar dig som älskar hiphop. Det borde Adam om nån veta.



Låten handlar till 99 % om "gå din egen väg". Precis som du säger. Så jag har tolkat den exakt som du. Det jag säger är att "gå din egen väg" bara räcker så långt, "Ok Wow" handlade om samma sak och Adam måste bredda sig.



Men det är definitivt kommersiellt sikte och därför förstår jag honom. Tycker ändå det är synd. Jag saknar Eboi.

2011-01-08 @ 18:19:38
Postat av: Amir

Jag tolkar det som att han rappar om sig själv i den raden hence ett tyst "i've" always been like this, always on the left like a punk...

2011-01-08 @ 18:36:13
Postat av: Amir

Jag tar det inte heller riktigt som att han refererar till politik när han säger on the left, det uttrycket är household inom engelska och referar snarare till att vara lite egen än något annat.



Men de e fan sant, hoppas det blir mer snack än att "göra sin egen grej" på resten av ksivan.



Jag saknar också EBOI! :D

2011-01-08 @ 18:38:03
Postat av: Cim

Ja, jag säger ju det "Där pratar han om en person, det är såhär den personen/JAG känner". Han kan mkt väl prata om sig själv.



Jag vet inte. Men jag har bott i USA nu i två år och "on the left" har alltid betytt politisk ståndpunkt när jag pratat med diverse människor. Har aldrig hört nån säga det gällande att vara lite egen, kanske i Storbrittanien då.



Har hört från säker källa att resten av skivan ska vara bra, så hoppas på det.

2011-01-08 @ 21:24:44

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0