AND AGAIN

Robin - du pluggar inte reklam. Du förstår inte vad jag säger. Marknadschefen för Leffes Plåt kan allt som oftast ingenting om reklam. Det han GÖR på daglig basis är definitivt INTE reklam. Sen att han "tjänar sina pengar och säljer sina produkter", det är då någonting han gör UTAN reklam.

Istället för ditt kassa exempel med Leffes Plåt hade du kunnat välja Starbucks, som blev fruktansvärt stora PÅ GRUND AV att dom valde att inte göra reklam. Du gick till Starbucks, såg att de hade en ny smak på kaffet, och helt plötsligt blev det en sorts social valuta du kan spendera nästa gång du träffar på din kompis. För du vet att han inte kommer ha fått reda på den där nya smaken genom nån tv-kampanj. Detta till skillnad från exempelvis McDonalds, där du går in och ser en ny produkt, men du kommer förmodligen inte "skynda" bort till din kompis för att tala om det. Du kommer bara anta att han redan vet. (Eftersom McDonalds är överallt i reklam, hela tiden.)

Jag säger alltså inte att reklamare är guds gåva till världen, långt ifrån. Det företag väljer att inte göra är lika viktigt som det de väljer att göra. Om du vill se ner på branschen till den nivå att du vägrar ens nischa in det som en EGEN bransch - det är ditt prerogative. Men jag hoppas att du inte blir så jävla hjärntvättad av Handels att du tror att vemsomhelst kan göra det duktiga reklamare gör. Det är ett bra betalt arbete av en anledning och det ligger jävligt mycket jobb bakom varje kampanj. Så a little respect, por favor.

Sista gången nu, och jag har sagt det här fyrtio gånger - det finns tusentals kampanjer som är sämre än Boxer, det har jag skrivit klart och tydligt. Betyder det att Boxers reklam är bra? NEJ. Om det enda vi strävar efter är att inte vara sämst, då är vi jävligt fel ute. Och Robin, du känner mig. Din svenska filosofi med att "vissa måste betala räkningarna" och "alla kan inte utföra stordåd", det där finns inte i min värld. Alla KAN utföra stordåd. Alla kan betala räkningarna och fortfarande ha kul, fortfarande vara kreativa, fortfarande vara stolta över vad dom försökt göra när dom går hem på kvällen. Det finns ingen "kritik att sätta i perspektiv". Reklamen är dålig. Är den sämst? Nej, för sjuhundratolfte gången. Men den är kass. Punkt slut.

J - till din kommentar. Hade Robert varit en stark nog karaktär i sig så är jag säker på att Abby kunde slängt ihop något sjukt kul med sjukt kort varsel. Något med bra mycket mer hjärna än vad dom tryckte ut sig. Har du en riktigt bra karaktär kan du sätta ihop i princip vadsomhelst, och det kommer funka, det är min åsikt. Jag ville egentligen inte gå såhär djupt in, men enligt mig är Robert en sopig karaktär från början. Och dom tycker tydligen det själva också. Trots att han funnits i ett bra antal år nu så har dom inte grävt nåt djupare alls i hans "töntighet", utan är istället tvungna att slänga in en dålig ordvits OCH nakenhet för att fortfarande ses som "kreativa". Patetiskt.

Och ja, det är en lång diskussion, men det här är väldigt essentiellt för anledningen till att jag överhuvudtaget håller på med reklam, Robin är en nära vän och jag känner mig därför tvungen att förklara varför han har fel.

Är vi klara nu, gänget?

Feedback
Postat av: robbah

okej då, jag pluggar inte reklam och vet inte vad det betyder eller vad du säger :) men jag vet vad word-of-mouth är, och jag känner till mer än en handfull marknadsföringsstrategier!



Jag har ju SAGT att jag respekterar det du gör och ska göra för pengar, dina ideal och högt satta mål. Hade du haft inställningen att du kommer livnära dig på halvdana kampanjer du inte vill stoltsera med i din portfolio hade ju liksom hela din utbildning blivit mindre värd, och din drivkraft varit hälften så stor! Så keep it up!



Reklamen är rätt kass ja :) Men det är skillnad på att KUNNA utföra stordåd, och kunna ta BETALT för sina stordåd - det är det enda jag menar...



Jag är korkad cyniker utan integritet, men du ska veta att jag också drömmer om perfektion och strävar efter det, och en vacker dag ska jag uppnå det!



Vi är klara nu tror jag :)

2011-02-04 @ 15:44:30
Postat av: Cim

Nisse Johansson som säljer korv vet vad word of mouth är. Och marknadsföringsstrategier, fantastiskt, men det är fortfarande inte reklam. Jag bara ser dig som marknadschef i framtiden och vet hur jävla jobbig du kommer bli att ha att göra med som klient. Så hoppas du aldrig anlitar en byrå jag jobbar på, lets leave it at that :)



Det Abby har gjort är att ta betalt för en dålig reklam eftersom Boxer accepterat en dålig reklam. Och så går den onda cirkeln. Däremot vet jag inte historien mellan Abby och Boxer, kanske har den här byrån styrt över Robert i fem-sex år, och då har dom förmodligen långtgående kontrakt.

2011-02-04 @ 18:26:42
Postat av: j

haller med helt att det ar en sopig karaktar. och ja, klara haha. har Maxi ringt dig foressten? pratade med honom ganska lange igar angaende de sista knapparna och han sa att han skulle ringa typ pronto.

2011-02-04 @ 19:48:37
URL: http://juanna.blogg.se/
Postat av: robbah

:)



har Abby gjort senaste robban har de nog gjort första oxå, o då har de nog långt kontrakt.



söker man för övrigt på "abby norm boxer-robert" hamnar shutupandgrind på förstasidan!

2011-02-05 @ 18:39:03
Postat av: Cim

Hahaha. Google har aldrig varit min vän.

2011-02-05 @ 19:41:20
Postat av: viktor

"väldigt essentiellt" är tämligen risigt språkbruk.



Nu har jag sagt mitt i Robbie Boxer-debatten!

2011-02-06 @ 14:52:38
Postat av: Cim

Haha. Du gör rätt Viktor, man ska anmärka på saker man vet någonting om. Kan du lära Robin det är du snäll? Och hjärtat, jag kan inte svenska längre. Blir sämre ju längre jag bor här.

2011-02-06 @ 18:54:29

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0