AGAIN

Robin:

HOWEVER: Abby Norm fick betalt av Boxer, och så länge Boxer sålde fler boxar och inte skadades av den där jävla stämningen alltför mkt är det ju ändå BRA marknadsföring? Även om du inte hade varit stolt över det. Alla reklamare kan ju inte vara idealister som vill förändra världen, några måste betala räkningar också.

Men frågor till dig:


Hur bra hade Old Spice varit om de inte sålt mer parfym? Eller om någon nisse räknat ut att all ökad försäljningn enbart beroende på den prisdumpning de gjorde i samband med kampanjen? Eller om den inte blev populär för att ingen förstod skiten (förutom alla med otroligt höga standards).


Point being att there's more to advertising än bara kreativitet.


SÅ SLUTA tala om för mig vad jag har för standards, för du VET ju inte vad jag sett o lärt mig på min svenska skitskola :)


men VI vet att du är duktig, du behöver inte dissa Boxer för att bevisa din ambition! puss!

O anledningen att jag nämnde den fantastiskt innovativa och roliga Old Spice-kampanjen är att ja ville att du skulle försvara den, trots att den är ännu mer diskriminerande och press-sättande än Boxer. Han säger ju tom typ rakt ut att hans ideala kropp är ouppnåelig eller nått, och borde inte få komma undan med det bara för att reklamkonceptet är genialt.


HOWEVER tycker jag nog inte att ALL reklam (och med reklam menar jag marknadsföring i bredare termer, inte bara virtuella kampanjer med smarta copys) behöver vara ground-breaking och life-changing, så länge de är effektiva.


Jag:

Jag vet inte ens vart jag ska börja. Har aldrig sagt nåt om att din skola är skit, men sist jag pratade med dig pluggade du på Handels, inte sant? Och bara för att du tagit upp Old Spice i nån av dina kurser (då jag starkt tvivlar på att du skulle gett dig ut och letat upp den kampanjen för skojs skull) betyder inte det att du kan allting om hur reklam fungerar. Jag har ändå pluggat det här i 2,5 år nu. Ge mig lite cred här.

Först och främst: att jag skulle dissa Boxer för att bevisa min ambition är så otroligt korkat sagt, Robin. Det enda sättet jag kan och vill bevisa min amibition är genom att göra bra reklam själv. Hur bevisar man någonsin någonting genom att sänka någon annan? Om det skulle vara mitt mål finns det 434 343 andra kampanjer som är långt mycket sämre än Boxers, hela min blogg skulle kunna handla om att berätta om vad som är dåligt med dom. Men jag funkar inte så, och det borde du veta. Det enda sättet folk kan bevisa någonting är genom att GÖRA, inte snacka. Punkt slut.

Kan inte säga nåt om Boxers försäljning eftersom vi inte vet än om den här reklamen var effektiv eller inte. Men ja, naturligtvis var det ett bra beslut från Boxer om det visar sig att den här putslustigheten säljer fler paket. Betyder det att Abby Norm ska vara stolta? Absolut inte. Det är fortfarande dålig reklam. Det är inte som att det finns en gyllene lösning, Robin, varje brief har minst 20 potentiella utgångar som alla kan funka exceptionellt beroende på tidpunkt och så vidare. Det jag säger är att oavsett hur många boxar dom säljer med den här pissreklamen hade dom kunnat sålt minst lika många med bra reklam.

Det är så komiskt att du drar upp det här med mig, för jag får ständigt skit av de jag jobbar med att jag är för rationell, för säljig, jag har sagt nej till många coola idéer för att de inte har nån som helst koppling till produkten. För du har FEL - alla reklamare ska vilja förändra världen. Är du inte här för att höja standarden på reklam, gå och gör nåt annat. Och det du inte förstår är att ju bättre reklam vi gör, desto mer oumbärliga blir vi, och desto mer betalt får vi. Enligt din logik ska vi bara sätta ut skit efter skit, som sänker folks standards mer och mer, som gör att bubblan till slut spricker och företagen inser att dom kan marknadsföra sig själva bättre än vad en byrå någonsin kan. Genom att vara exceptionella gör vi oss oumbärliga och det är det enda sättet vi inte hittar oss själva i kassan på Ica om tio år.

Det finns otroligt många priser att vinna i reklam. En av dem är en Effie. Den vinner du om din kampanj ger bäst resultat utav alla. Dom mäter alltså försäljning, besökare till hemsidan, vad nu än ditt mål var med reklamen, och delar ut pris till de som varit mest effektiva. Och det kan jag tala om för dig, det finns inget skitreklam på den sidan. Det verkar som att du tror att effektiv reklam och bra reklam är två olika saker. Men den bästa reklamen, i mina ögon, är den som säljer flest produkter samtidigt som att den engagerar publiken. Och det är inget sorts ouppnåeligt mål, Robin - sån reklam görs hela tiden.

Old Spice är en av de enklaste reklamkampanjerna att förstå, så din logik makes no sense. Man behöver definitivt inte ha höga standards för att älska den, kolla på dig. Du behöver inte tala om för mig att reklam är mer än kreativitet. Det är förolämpande. Som sagt, jag har pluggat det här i 2,5 år. Jag kan absolut inte allt, men jag visste redan på Berghs att kreativitet inte räcker för att göra bra reklam. Tvärtom, kreativitet är inte ens den viktigaste aspekten.

Old Spice är inte diskriminerande och den är inte heller press-sättande. Det finns många sjukdomar som gör att du inte förstår sarkasm, och har du en av dom så kanske du inte fattar Old Spice. Men är du frisk så fattar du på en gång att den är byggd för att driva med perceptionen av den perfekta mannen. Det är det som gör kampanjen genial, den trycker på en punkt, blinkar med tjejers omöjliga krav, samtidigt som den fått halva USA att gå runt och säga "look at your man, now back at me". Old Spice är en jävla kulturell revolution. Jag orkar inte förklara mer. Boxer misslyckas med precis allt som Old Spice lyckas med.

Och nej, all reklam kommer inte vara ground-breaking. Men den mest effektiva är oftast det. En av mina favoriter är Walkers "Do Us A Flavour", som tog något som Ben&Jerrys misslyckades med, och blåste alla av stolen. 1,2 miljoner entries och över 1 miljon röster. En av de mest effektiva reklamerna genom tiderna, och gissa vad? Kreativ som in i helvete. Dina standards är för låga, Handels.

Feedback
Postat av: pojken

"Alla reklamare kan ju inte vara idealister som vill förändra världen, några måste betala räkningar också"



alltså robin, jag tar illa upp av det där. ser du så här cyniskt på alla arbeten eller bara på reklam?



i den bästa av världar så är det just så idealistiska vi måste vara. och även om vi kanske aldrig når dit så är det vår fulla rätt/skyldighet att sätta upp det som mål och göra vad vi kan för att nå dit. i alla yrken, i alla områden.



det är nästan så att jag börjar tro att du faktiskt har köpt en box efter att sett den reklamen och att du nu försvarar ditt köp :)



2011-02-04 @ 01:22:40
URL: http://littlebeard.tumblr.com
Postat av: robbah

jag har inte sagt att min skola är skit heller :D jag bara retas lite! Men jag har heller inte sagt att jag "tagit upp" Old Spice i nån kurs.



Jag tror ja har en aning om hur du funkar,men jag menar bara att det är roligare att läsa och se dina kreativa kampanjer och din förmåga att tillverka dom i verktyg som för några år sen var lika okända för dig som mandarin är för mig idag (både språket och frukten - eftersom den slutade importeras till Sverige för 30 år sen har jag hört. Undantaget min cysta 2009 dåra, som var lika stor som en sådan) ISTÄLLET för att läsa om skitkampanjer som andra gjort.



HAVING said that så var det kul att jag fick vetskap om att den blev anmäld, och ffa är kul att vi har rekordmkt dialog med varandra :) Lite som när vi battlade på MSN för hundra år sedan:



Du kom med storken i ett knyte, jag är lejon o du mitt byte. Eller nått!



Naturligtvis hade Abby kunnat kränga mer boxar åt Boxer, o självklart är dom inkompetenta/lata i detta avseende. Jag vet hur briefs och pitchar går till, men förhoppningsvis kanske denna reklam inte gick igenom samma VIGORÖSA process som de som som brinner för BRA reklam hade velat. Kampanjen är väl bra i vissa avseenden, och sämre i andra!



Du har så rätt, jag respekterar din ambition och syn på reklam, men det är LITE cyniskt att kräva att alla som inte uträttar stordåd (även om de strävar efter det) bör avgå? Tid o pengar o andra faktorer än inkompetens o slapphet spelar ju ibland in. 7-Eleven gör reklam för sin korv- o cola meny med in-store posters endast, och det suger vad gäller kreativitet, men franchisetagarna har inte läst ekonomi och marknadsföring, eller reklam som du och jag, men har ffa rätt begränsade resurser - ett ämne som jag delvis ämnar avhandla i min uppsats som jag ser fram emot att have you read!



Min logik avseende det teoretiska påståendet att Old Spice inte skulle påverkat försäljningen till det bättre var medvetet långt ifrån verklighetsförankrat, men jag ville bara credda ev. värdelösa och tråkiga kampanjer som inte vinner priser men som ökar försäljning kopiöst. Wal-Mart TJÄNAR över 20 000 dollar i timmen typ, och jag kan imponeras över hur mkt rikare dom kan bli bara genom att kombinera doritos o guaca i butiken med någon stereotypisk mexican-docka i butiken som säger "hola" till kunderna nästan lika mkt som en Effie-kampanj. Om du förstår mig!? Att utnyttja den psykologin och påverkan som krävs för att kränga på idioter skitprodukter utan att behöva anstränga sig rent kreativt tycker jag är beundransvärt också, även om jag inte hade velat hålla på med det!



Sarkasm? Det måste vara något amerikansk, för det var inget mina handledare nämnde när vi "tog upp" den där reklamen.



"Old Spice är inte diskriminerande och den är inte heller press-sättande" Det fattas ett "HELLER" innan "INTE" där tror jag :)



Boxer ville ju OXÅ driva, om än bara med kalsongreklamer, with a pathetic pun på ordet boxer. Du behöver inte förklara Old Spice för mig, jag förstår den, och den är inte HELLER diskriminerande. ååå jag e så trött nu!



Ja ska spana in B&J-reklamen. Det är jättekul med sån reklam, och ingen slump att den är framgångsrik. Jag tycker bara det är så jääääävla fjantigt att människor tar sig tid o anmäla reklamer för att "andra tar illa upp". Det är typ som inverterat kollektiv bestraffning eller nått. Typ som när du förklarar för mig hur låga mina standards är, eller som när du vet att jag inte förstår sarkasm :)



Anyways, hoppas jag make:ar lite sense, även om vi är dömda att missförstå varandra, o att du inte tar illa upp! Jag förstår varenda ord du säger iaf :) jag är bara lite jobbig o vill ha lite uppmärksamhet!

2011-02-04 @ 01:33:33
Postat av: robbah

FaridZ: du får inte ta illa upp, för min benämning av "reklamare" än kanske inte lika snäv som den som innefattar copys och mad men som ni. Jag beundrar det ni vill och ska göra för världen, men när jag säger "reklamare" med min usla formulering så menar jag kanske någon marknadschef för Leffes Plåt, som väljer att inte anlita en svindyr kreatör från SF, men som ändå tjänar pengar och säljer sina produkter.



Jag, som den eminienta musiker jag skall bli, vill t.ex väldigt gärna skapa fantastiskt kreativ musik som jag bli fantastiskt stolt över. Men jag kanske (influerad av allt kommersiellt skräp där ute,, och i brist på annan inkomst) kanske tvingas göra en Laleh-låt innehållandes 2 ackord, och tjäna tillräckligt mkt för att dra mig tillbaka och dricka daiquiris på en strand och spela min egen musik för mig själv.



Jag kanske inte vad cynism betyder heller...



och som jag skrev ovan, vi vet ju inte vad Abby hade för pitchar som ratades, lr av vilken anledning, eller vad Boxer de facto hade efterfrågat. de kanske satt o skråckade med vodka-kaffe och önskade sig en "svensson-fyndig"-kampanj som folk kan fnissa åt. Och då är det ju succé!



Jag vill bara sätta er kritik i lite perspektiv?

2011-02-04 @ 01:44:31
Postat av: j

haha herregud vilken diskussion över en pissig liten print/banner/vepa.



jag känner nog att jag kan hålla med lite på båda håll. nej denhär reklamen är inte så nedrans märkvärdig men jag tycker inte att den är exceptionellt dålig heller. eftersom abbynorm är en bra byrå så skulle jag kunna tänka mig att denhär grejen säkrt har varit tvungen att gå fort och inte kosta jättemycket. som hårdsäljande kampanjer ofta måste.



då tycker jag att var ett tappert försök att göra något annat än att bara smälla upp en box och skriva "boxerpaket 99spänn". något mästerverk, absolut inte, men bättre än mycket annat. ja. det tycker jag.



i en perket värld så hade precis varenda kampanj varit genomtänkt och väl förberedd men försök säga det när kunden kommer in och skriker att de har köpt reklamplats och att de har ett nytt erbjudande som kommer upp och att vi måste ha något nytt att sätta in där helst igår.



är det en stor kund som boxer, så är det väl liksom bara att bita ihop och göra skitgörat bäst man kan. att de sen försvarar det som de gör är sjukt märkligt tycker jag. men kanske inte helt oväntat från dryga reklam stockholmare.



jag är idealist ut i fingerspetsarna. det är jag verkligen, men det finns så många byråer som gör jobben som deras kunder vill utan att någonsin försöka pusha någon form av kreativa ideer förutom fina layouts. jag tror inte alls att det är något motsatsförhållande. det finns gott om plats för båda.



jag skulle personligen dö inombords, så jag är nog tvärtom ganska glad att någon annan gör det så att jag slipper. eller jag vet inte, jag är nog lite tudelad. eller flerdelad.



reklam är kul men branschen ganska jävla vidrig.



(och ja hörru, reklamare är folk som jobbar på en byrå, sitter man på "andra sidan" är man marknadsförare. så det så.)



PUSS

2011-02-04 @ 08:33:45
URL: http://juanna.blogg.se/

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0