MARKETING

Hej gänget.

Skolan tar mycket tid, men GUD så skönt det är att jobba hemifrån. Jag har tre kurser på campus i år, två på torsdagar och en fredag morgon. Jag kan inte beskriva hur skönt det är att "börja" skolveckan på torsdag. Så mycket ångest har släppt från mina axlar i och med det här schemat. Känner mig mycket friare, mer inspirerad, har närmre till kreativiteten. Så här kommer jag försöka bygga upp det hela sista året. Nu inser jag också hur väl frilansjobb skulle passa mig. Att jobba hemifrån är en dröm, alltså. Jag fattar att folk vill ha det där sociala kontorslivet, men vi hittar på så mycket med vänner hela tiden att det räcker och blir över, haha. Nej, det är skönt. Testa det om ni kan.

Just nu håller jag på med en rolig uppgift vi fick i Brand & Branding-klassen förra veckan. Den ska presenteras imorgon. Konceptet är "Awful Brand", vi fick alla olika kategorier, jag fick läsk. Alla har tolkat läxan lite olika, men så här ser jag det - skapa en vidrig produkt med ett vidrigt objektiv, och skriv en grym marknadsföringsstrategi för att gå med så mycket vinst som möjligt.

HUR rolig uppgift? Det här är en av mina favoriter någonsin. Och naturligtvis gick det också lätt för mig att komma på nåt när jag tycker det är så roligt. Jag tänker inte dra upp hela brand strategyn för er, det är åtta frågor och tar hundra år, men snabbt:

Jag har skapat en läsk som inte är till för att drickas. Produkten är innovativ, exklusiv och vidrigt beroendeframkallande. Det är en 355 milliliter-burk, den innehåller 350 gram socker (i jämförelse med en vanlig storlek Red Bull som innehåller 108 gram socker) och 200 gram koffein (i jämförelse med Red Bull som innehåller 80 gram koffein):


Utöver det är innehållet smaksatt med örter som basilika, oregano och salvia, burken i sin tur är utrustad med två hål som man öppnar och drar ut rör från:



Sen tänder man och röker på, precis som en bong. Alltså, haha, så jävla kul jag haft med det här. Har kärat ner mig i grafiken också, tycker om svart, vitt, rött och grönt tillsammans på sättet jag gjort det. Tanken är naturligtvis att ungdomarna ska tro att det är weed dom röker. Egentligen är det bara diverse örter deras mammor smaksätter mat med, men min tanke är att den extremt höga kvantitén av socker och koffein ska få dom att TRO att dom blir höga. I min brief presenterar jag det som "weed on crack", haha. Det smakar alltså som weed, men är ett uppåttjack, istället för neråt.

ÄR INTE DET BRA? Alltså, jag har haft så skoj med det här, jag är ledsen. Roligaste uppgiften vi någonsin fått tror jag. Exklusiviteten kommer fortsätta i marknadsföringen, vending machines har bara en slot för drycken (jag kallar den "Blaze" just nu), det finns bara ett fåtal selected stores around the country som säljer den. Googlar du på namnet kommer en en extremt enkel hemsida dyka upp med bild och en caption på fyra ord - "Consume in small quantities". Sen kan du beställa en låda, du kan inte beställa färre än tolv stycken. Paketet är precis som ett paket för sexleksaker, omärkt och helt anonymt. Allt för att skapa den här auran jag är ute efter kring produkten.

Långsiktigt ser jag det som att folk kommer flippa ut, vilja förbjuda den här drycken, frenetiskt försöka få fram information om huruvida den faktiskt innehåller gräs, allt detta medan media exploderar med nyheter kring Blaze, samtidigt som ungdomar i hela USA gör vadsomhelst för att få tag på den. När väl de som initiellt flippade får fram att det inte är nåt gräs i drycken så är det redan för sent. Ungdomarna tror redan att det är droger på grund av kicken dom får, och om nån säger till dom att det inte är sant så blir responsen bara "DUDE! I've tried it, there's definitely something in it! It tastes like weed but works like E, it's amazing. They're just telling us there's nothing in it because they're scared shitless they're gonna get sued, come on, let's buy some now!"

Målet är naturligtvis att få dom så beroende som möjligt, därav den höga mängden koffein och socker (garanterat tillräckligt mycket för att döda den som överdoserar). Utöver det är det sjukt farligt att röka socker, oftast exploderar det, haha. Åh det här är så hemskt, så hemskt, jag måste ha lyckats med uppgiften.

Här får ni en till screenshot från min slideshow, här pratar jag om vilket territorium vi vill ockupera (de till vänster är energidrinkar med alkohol, de till höger är energidrinkar utan alkohol):


Future marketing genius, I tell you. Tröttnar jag på reklam så kommer jag söka mig antingen till gaming, marknadsföring eller produktutvecklande. Jag älskar den här skiten. På tal om min enastående talang så presenterade vi typ tjugo idéer i min tv-grupp idag. Alla garvade sönder åt min, och den blev vald etta. Och på vidare tal om min enastående talang så hade vi möte med Bryan om City Harvest-idén idag och han fick GÅSHUD. Fan vad skönt att man kan få ha lite medgång ibland.

Puss.

Feedback
Postat av: Nathalie

Haha, det där var ju bara underbart! Och vilken story du byggt upp kring den, awesome!

2011-02-10 @ 09:33:39
URL: http://imdrivingfastnow.blogg.se/
Postat av: robbah

haghaghagha roligt roligt :D sign me up.



fast jag vill ha RÄTT typ av salvia i min pipa!

2011-02-11 @ 00:14:10
URL: http://jonte.se
Postat av: Jenna

Du är bäst. Grym som vanligt :)

2011-02-13 @ 17:10:16

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0