HOMELESS BANNER

Har ni nånsin funderat över hur mycket web-banners ni scrollar förbi varje dag? Har svårt att komma på en enda sajt som inte har utrymme för banners, när jag jobbade på Stureplan var det en av de främsta inkomstkällorna för oss säljare.

Under tiden jag pluggat reklam har jag omedvetet flyttat mig längre och längre bort från traditionell media och mer in på den digitala världen. Mitt absoluta drömjobb skulle vara AD för webben, att bara få lösa digitala problem. Älskar de mindre utrymmena och utmaningarna det ger, man måste vara extremt kreativ för att få någon att uppmärksamma en banner.

Och med de orden trillar vi in på det här:

Scrollade förbi denna på Petras blogg och hajade till. Och jag tror jag vet varför, kanske för att vi kör lite samma taktik med City Harvest (eller inte, men ni kommer fatta när ni får se vår idé). "Hemlös" är ett otroligt laddat ord. Förmodligen ett av de starkaste i det svenska språket. Att vara utan hem är en sak få personer kan relatera till på personlig nivå, men ändå sticker det till i hjärtat när vi ser det. Att inte ha ett hem. Det är värsta tänkbara situation på alla sätt, då är botten nådd, då är det som svårast att ta sig tillbaka.

Jag älskar den här bannern för att den fyller sin funktion - jag stannar, jag läser, jag klickar. Färgerna är fina, men det är inte därför jag stannar upp för att titta närmre. Det är rubriken - "Den här bannern är hemlös". Väldigt, väldigt bra. Jag fattar inte poängen med de små fula händerna, men det spelar egentligen ingen roll.

Sen blir det sämre i bodycopyn, "klicka om du också vill ge värme åt en stockholmare utan hem", det här är helt onödigt. För det första, vart kom värme ifrån? Kanske spelar på årstiden, men fortfarande. För det andra, "klicka om du också vill ge värme åt en stockholmare", det var ju banners vi pratade om? "Den här bannern är hemlös" följt av "klicka om du också vill ge värme åt en stockholmare", det blir lite disconnected, vilket är synd på en så fin idé. Bryggan mellan banner och hemlös hade kunnat länkats snyggare.

Alla vet vad Stadsmissionen handlar om, det tar bort lite av magin när det bokstaveras ut sådär övertydligt. CTA:n (Call To Action) är stark likväl, men jag hade skrivit något som fortsatte spela på att det är en banner man ger ett hem.

Hursomhelst, efter man klickar kommer man direkt till gåvosidan hos Stadsmissionen, man får scrolla ner en bit för att hitta detta:

Åter igen ordval, "hämta hem" låter som en TV eller en hundvalp. Tonen är inte riktigt konsekvent, och jag förstår varför, byrån kan ju inte bestämma sig om de pratar om en människa eller om en banner. Designen är fin i alla fall, känns varmt och inbjudande. Efter man klickat på denna kommer man hit:

Kunde gjorts snyggare, men konceptet är fint:

"De här bannrarna är hemlösa. Om du har lite plats över på din sajt får du gärna ge någon av dem tak över huvudet. Vårt arbete för människor i hemlöshet är beroende av gåvor. Därför behöver vi ständigt hjälp att nå ut med vårt budskap. Välj en banner och bädda in den på din sajt eller i ett blogginlägg. För mediesajter och bloggnätverk går det bra att hämta hem en fil istället. Bannern får varmare färg ju längre du tar hand om den samt ju fler som klickar.
Tack för att du hjälper oss att synas!"

Oklart om "bannrarna" är korrekt svenska, ser ju helt cp ut. Utöver det, fin, tydlig copy med ett halvkasst avslut. "Tack för att du hjälper oss att synas!", vad är det för skit? Igen, kampanjer måste ha en konsekvent ton och samma budskap hela vägen igenom, annars snubblar det. Och då blir det sämre direkt. Copyn är en konversation och sista meningen är reklam. Lite synd. Magin försvinner, som sagt. "Bädda in" är ju fantastiskt, att dom inte utvecklade det mer. Varför inte "Bädda in en hemlös inatt" eller något liknande?

Och här får man alltså förklaringen på de fula små händerna "Bannern får varmare färg ju längre du tar hand om den samt ju fler som klickar". Bra koncept i tanken, sen förstör utförandet litegrann. Det skyller jag på AD:n. Jag hade gjort en "boll" av värme i mitten som utvidgas ju fler som klickar. Så till slut är hela bannern "värmd". Jag tror det är en miss att inte förklara konceptet med det redan i web-bannern. Det här känns som en idé som inte riktigt når ända fram, finns ingen tydlig koppling till social media och egentligen inte heller till syftet - att få in pengar. Den haltar, helt enkelt. Kunde gjorts så mycket större.

Men allt som allt - riktigt bra. det är sjukt svårt att fånga folks uppmärksamhet med en banner. Nu pluggar jag reklam, men jag klickar absolut inte på alla jag ser för att kolla fortsättningen. Det här var den första jag klickat på sen Postens julkortsbanner. Vet nån vilken byrå som är ansvarig? Känns ganska Garbergs.

Puss.


Feedback
Postat av: robbah

bädda in en hemlös :D

2011-02-24 @ 00:50:03
URL: http://jonte.se
Postat av: J

Kom precis in fran en rokpaus med en av vara designers. Vi behover en design intern. Och da kom jag att tanka pa Farid. Jag vet ju inte hur era liv ser ut, men jag hade nagonstans i bakhuvudet att han letade efter ett internship? Det ar obetalt, och det ar har i LA. Och det ar ren design "skitgora". Tonvis med mockups och sant.



Sa jag antar att det verkligen inte ar 100%. Jag ar inte ens helt saker pa vilket upplagg de letar efter. Jag kom iallafall att tanka pa honom. Och dethar stallet ar fett! Du kan val skicka vidare informationen och saga till honom att facebook maila mig om det ar relevant eller om ni kanner nagon som ar duktig som skulle kunna vara relevant?



puss

2011-02-24 @ 04:26:46
URL: http://juanna.blogg.se/
Postat av: Cim

"Bädda in en hemlös banner", jag gillar det.



Du har pratat med Farid va? Obetalt är väl inga egentliga problem, men tidsmässigt är det värre. Det är ju skola nu fram till sommaren liksom. Puss

2011-02-24 @ 19:11:13

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0