STANDARDS, PEOPLE

Hej gänget.

Har pluggat hela dagen. Fått en brief för Boost Mobile och imorrn har jag två lektioner i skolan. Från 12 till 6:20. Urgh. Men det blir väl bra.

Nu ska jag förklara mina tankar kring Boxer-reklamen en sista gång. När jag först såg reklamen så log jag. "Den var lite lustig". Jag förstår ju, och det hoppas jag att alla ni gör också, att det ligger absolut noll hjärna/kreativitet bakom den här reklamen. Det här är ett resultat av att nån praktikant sa "höhö, men Boxer, det är ju som Boxer-kalsonger, kan vi inte visa Robert i kallingar då? Amen SHIT då blir det ju Boxer och paket och det kan ju mena både Robbans paket och våra paket HÖHÖHÖ JA DET GÖR VI". Visar det sig att det här är ett resultat av månaders research och tänk från ett kreativt team med lång erfarenhet, då behöver Abby Norm seriös hjälp för att stanna i branschen.

Åter igen, citerat från Dagens Media:

"Boxer säger i sitt yttrande att grunden för bilden är kopplingen med boxer-kalsongerna och företagets namn. Dessutom menar de att Boxer-Robert är en väletablerad ”pastisch på en tönt” och att det därför borde vara uppenbart att avsikten inte är att vara könsdiskriminerande.".

Förstår ni vad dom säger här? Grunden för den här reklamen är kopplingen mellan Boxer, som i företaget, och boxer, som i kalsongmodellen. DET ÄR GRUNDEN FÖR REKLAMEN. Jag sa det här till Robin i kommentarsfältet, och jag säger samma sak till alla er andra - er standard på reklam är alldeles, åt helvete, för låg. På den skola jag går på utgår vi från en sak, och en sak endast - reklam ska förändra människors liv till det bättre. Har den inte potential till att göra det så åker det ned i papperskorgen på en gång. När man säger att man grundar reklam på en helt irrelevant, om än lustig, koppling mellan underkläder och ett företagsnamn, då är det dags att gå i konkurs och gömma sig längst ner under en tung, tung sten.

Sen säger dom att eftersom det är en töntig kille som är naken, och inte en cool kille, då försvinner könsdiskriminering helt som potentiellt utfall. Jag känner er, och jag vet att jag inte behöver förklara för er en gång till varför det uttalandet är det dummaste någon sagt någonsin. Eller hur? Bra.

Men som jag sagt förut, glöm könsdiskrimineringen. Vi kan glömma det ordet. Det är fortfarande usel reklam. Den enda anledningen till att han ligger på den där fällen är för att nån insåg att Boxer och boxer kan kopplas ihop på ett "skoj" sätt. Ni borde vara förbannade för att företaget ens tar upp er tid med sån skit. Ni borde avsluta era abonnemang för att visa att ni inte accepterar att ses ner på, tas för bondläppar som ska garva åt sån här outsägligt dålig skit, KRÄVA att det som företag sätter ut ska ha något sorts värde för er som konsumenter.

Ni har för låga standards. Och det är inte konstigt, för ni har blivit matade med skit hela livet. Hade det inte varit så hade det inte funnits nåt att förändra, och då hade inte jag suttit här i SF idag. Konsumenter har mycket, MYCKET mera makt än vad ni tror. Framförallt i Sverige, där det är mycket mindre segregerat än här, där saker faktiskt förändras om tillräckligt många människor höjer rösten. Jag garanterar er att ni kommer börja märka den här skillnaden snart, i USA märks det på varenda reklamkampanj som sätts ut. Konsumenten är kung. Maktskiftet hände efter ekonomin kraschade och nu är företag absolut tvungna att faktiskt börja lyssna på vad målgruppen är ute efter.

Boxer-Robert på en fäll är dålig reklam. Det är allt jag säger. Jag hade aldrig någonsin satt det i min portfolio och Abby Norm som reklambyrå borde skämmas.

(Och Robin, med din liknelse till Old Spice. W+K gjorde något som inte var möjligt. De tog ett brand som var dött och blåste liv i det. Mustafa kommer bli legendarisk som karaktär, och "The Man Your Man Could Smell Like" kommer utan tvekan gå till historien som en de bästa reklamkampanjerna i modern tid. Att han satt på en häst har ingenting med någonting att göra, sättet W+K integrerat den här kampanjen med exempelvis Twitter, att ha Mustafa göra videos på löpande band efter direkta förfrågningar, skicka blommor hem till folk, det är innovativt, det är intelligent och det gör människors liv bättre. De har totalt öppnat upp gränserna mellan företag och konsument, det är en konversation folk vill ta del av. Vad exakt är konversationen folk vill ta del av när det gäller Robert?

Old Spice är fantastisk copy, fantastisk casting och grundar sig på en fantastisk insikt. Det är en kampanj med helt otroligt långa ben, den kan köras och uppdateras i evighet, precis som In An Absolut World. Du ser inte skillnaden. Men så är du ekonom också. När du tittar på Old Spice ser du en snygg man på en häst, jag ser månader av research och en perfekt executed lösning. Boxer hör inte hemma i samma sfär, än mindre i en liknelse av den typ du gör.)

Feedback
Postat av: robbah

hursomhaver, hoppas du förstod vad jag menade med Old Spice-referensen. Det är nog ingen som disagree:ar när du säger att de två inte går att jämföra, och att Boxer-kampanjen är hjärndöd och föga underhållande - något annat har jag aldrig sagt. HOWEVER: Abby Norm fick betalt av Boxer, och så länge Boxer sålde fler boxar och inte skadades av den där jävla stämningen alltför mkt är det ju ändå BRA marknadsföring? Även om du inte hade varit stolt över det. Alla reklamare kan ju inte vara idealister som vill förändra världen, några måste betala räkningar också.



Men frågor till dig:



Hur bra hade Old Spice varit om de inte sålt mer parfym? Eller om någon nisse räknat ut att all ökad försäljningn enbart beroende på den prisdumpning de gjorde i samband med kampanjen? Eller om den inte blev populär för att ingen förstod skiten (förutom alla med otroligt höga standards).



Point being att there's more to advertising än bara kreativitet.



SÅ SLUTA tala om för mig vad jag har för standards, för du VET ju inte vad jag sett o lärt mig på min svenska skitskola :)



men VI vet att du är duktig, du behöver inte dissa Boxer för att bevisa din ambition! puss!

2011-02-03 @ 14:49:37

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0