LTWKS DESIGN AND WEB DEVELOPMENT.

Okej, har två saker kvar tills jag är ikapp med listan, men måste få prata lite om idag först.

Satt och skrev ihop ett kontrakt i tre timmar imorse, först och främst. Letade bra templates på nätet, sen satt jag och reviserade, tog bort vissa saker, la till andra. För mig när det kommer till web design/bygga är det en sak som jag vägrar vika mig på - jag jobbar inte gratis. Har aldrig gjort, kommer aldrig göra. I de flesta kontrakt när det kommer till web design och site development verkar det vara skrivet att ändringar ingår i det ursprungliga priset. Alltså, efter final deadline när alla är nöjda och glada, jobbet är klart, då kommer kunden och vill ha en gästbok inkodad och lite ny copy på kontaktsidan. Detta är det då alltså tänkt enligt industristandard att jag ska göra gratis.

I helvete heller. Jag tryckte ner delete tills de dumheterna var borta, sen skrev jag in att jag tar $50 dollar i timmen för små ändringar som bildbyte, copy-uppdatering, länk-uppdatering, etcetera. Det har ingen betydelse att det är lätta ändringar - det tar tid från min dag. Och tid är vad de betalar mig för, tid och kunskap. Vill de ha stora ändringar, så som nya sidor, utbyte av i princip en hel sidas information, en twitter-feed implementerad, då är det ett nytt kontrakt som gäller. Jag gjorde väldigt klart i kontraktet att såna ändringar inte ingår i den ursprungliga överenskommelsen. Tid är tid. Helt enkelt. En timme är en timme oavsett om jag ändrar copy eller river Berlin-muren.

HURSOMHELST. Hade alltså möte med företaget idag. Det gick fantastiskt bra, för att låta så vidrig som möjligt. Jag får det signerade kontraktet skickat till mig imorrn, jag får $1000 i down payment, jag kommer ha kontinuerlig kontakt med designern och ska dessutom träffa honom torsdag nästa vecka för att godkänna den färdiga hemsidan. Mötet är i princip avslutat när CEO:n säger "Förresten, vi har ett gäng tradeshows som kommer upp nu i vår. Tror det är cirka tio stycken. Vi behöver en hemsida per tradeshow. Är du tillgänglig?" Jag svär till gud att jag nästan satte kaffet i halsen. Jag får alltså $2000 betalt per hemsida. jag antar att ni kan räkna ut själva vad $2000 x 10 är. Ser jag till att göra de nöjda med den här första hemsidan så kan jag ha en årslön intjänad innan april.

Det är.. typ det bästa som hänt mig. Jag log hela vägen till banken, bokstavligt talat, för jag gick till banken efter mötet. Ska fixa ett amerikanskt konto, så att jag får betalt i dollar och inte i kronor. Men glömde att de vill ha en miljon dokument som bekräftar att jag faktiskt bor här, så ska dit igen imorrn. Efter det gick jag till mitt andra möte för dagen, signade upp mig för nästa termins klasser hos min advisor.

Sen kom jag hem och köpte Coda (typ som Dreamweaver, fast bättre) för $99. Produktiv dag. Rolig dag. Kommer sova gott inatt.

Puss.
Ett stycke kontrakt


Feedback
Postat av: Moa

Grattis som fan!

2011-12-11 @ 04:20:39
Postat av: Cim

Tack snälla!

2011-12-11 @ 08:01:49

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0