this semester

Jag är så exalterad inför den här terminen att jag är nervös. Lärarna är så bra, så kunniga och så relevanta i reklamvärlden att jag är nervös. Det är en underbar känsla. Att få känna sig liten, för att möjligheterna är så stora.

Den här terminen tar jag fyra kurser igen:

Ad Creative 2
Copywriting 1
Digital Techniques 3
Campaign Design

Vet inte om jag berättat det här, men vi har en ny direktör för reklamavdelningen i skolan, Roland Young. Han är en absolut legend när det kommer till grafisk design och reklam. Sen han kom in i gamet har hela reklamdelen av AAU växt något oerhört. Young accepterar ingenting annat än det bästa. Han är stenhård och har gjort sig ett rykte om att få elever att gråta till höger och vänster. Precis en lärare i min smak, med andra ord. Jag har två av hans elever (så gammal är han) som lärare den här terminen, vilket är helt jävla otroligt.

i Ad Creative 2 har jag Rod Dyer. Den här mannen kom in i klassrummet fullt munderad i kostym och putsade skor, han är från Sydafrika och har den vackraste dialekten. Nu kommer ni dö - en av hans närmaste vänner är Quentin Tarantino. Hela klassen gapade när han började prata om honom. Tydligen brukar Tarantino ge honom filmscripten för att läsa och ge ett slutgiltigt godkännande. Liksom.. Det är större än allt. Tarantino är Gud. Dyer jobbar alltså inom filmvärlden med reklam, han bor i L.A där marknaden är som störst. Han håller just nu på med filmposters till Harry Potter 7 och Happy Feet 2. När ni ser dom på gatorna i Sverige, vet ni vem som gjort dom. Han är också ansvarig för postrarna till "Reservoir Dogs", "Lock, Stock and two Smoking Barrels", "Grey's Anatomy" och "Star Trek", för att nämna några. Han har jobbat med Simpsons i nio månader. Han gjorde cd-covern till Bob Marleys sista album. Två av hans närmsta vänner är creative directors för Ogilvy i New York respektive L.A. Han känner ALLA. Han äger dessutom en restaurang i L.A, Pan y Vino, vilket han nämnde i förbifarten med att säga:

- Yeah, it's really fun to be there, Bruce usually comes in to chat.
- Bruce?
- Willis.


Och nu måste ni tro mig när jag säger det - den här mannen är ödmjuk. Helt och totalt ödmjuk. Han sa själv att det blev alldeles för mycket namedropping, men vi frågade ju såklart om alla hela tiden också. Som ni förstår är i alla fall Dyer stor, större, störst. Tappar du bollen i den här kursen så bränner du hundratals broar, det är jag övertygad om. Det är en ära att ha honom som lärare. Han har gjort extremt många logos också, allt arbete finns på hans hemsida.

Vidare till min lärare i Campaign Design, Bryan Birch. Han är Creative Director för JUMBOshrimp, har jobbat på DDB i New York. Den här mannen hör hemma på Broadway. Han pratar som en skådespelare, sån otrolig karisma. Han har varit i branschen i över 30 år.

Har så mycket mer att skriva, men måste till skolan nu. Får prata om Copy och DTECH 3 senare. Ad Creative 2 och Campaign Design är i alla fall bägge koncept-kurser. Helt övertygad om att jag kommer ha portfolio pieces från bägge klasserna när terminen är slut.

Puss!

Feedback

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0