smart car ii

Okej. Smart Car. Vi ska ha med oss tre-fem idéer in på tisdag. Ingenting i jämförelse med vad konceptklasserna brukar innebära - typ tio till femtio idéer på en vecka. Så här finns verkligen chansen till att komma på något starkt.

Jag tänkte dela med mig av min tankeprocess och hur jag går tillväga när jag börjar på en ny produkt. Vet att en del reklamtjejer/killar läser min blogg, så det är väl åtminstone av nåt intresse för er.

Det första jag alltid börjar med är research. Jag läser allt jag kommer över om produkten och om historien bakom företaget. Jag ser alla tv-spottar, jag vältrar mig i print-adsen, jag försöker hitta allt som nånsin gjorts av byråer för den specifika produkten. Sen börjar jag kolla reviews och forum. Vad säger folk om den här bilen? Vilka köper den? Här är det oftast en bra idé att börja gå in tidningars hemsidor, börja kolla igenom gamla artiklar där marknadschefer delger världen sin synpunkt. Det är oftast en väldigt stor skillnad mellan varför du tror att folk köper bilen och den faktiska anledningen till att folk köper den. Jag letar dealerships, locations, vart säljer bilen bäst? Och människorna som köper bilen - vart står dom politiskt? Hur många barn har dom? Hur viktigt är status? Vad jobbar dom med? Vad drömmer dom om?

Det här tar minst en dag för mig. Jag måste gå ner helt i produkten innan jag börjar komma upp med creative. Jag måste förstå marknaden. Försöka förstå, i alla fall. Efter det börjar jag kolla konkurrenterna. Hur säljer byråer Mini Coopern? Toyota Prius? Cuben? Finns det en ny infallsvinkel på små, gröna bilar? Vad är den främsta benefiten?

(FÖRLÅT för blandad engelska och svenska, men det tar för lång tid att skriva om jag ska tänka ut alla svenska ord för grejerna istället. Jag ber om ursäkt om ni blir irriterade.)

Först efter det börjar jag tänka i banorna vad man kan hitta på när det kommer till print, tv, rich media banners, interactive. Min process med Smart Car fortlöper. Jag visar er mina idéer strax.

Puss.


Feedback

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0