smart car concept 1 - updated entry

Hej hjärtan.

Det här har jag jobbat på hela dan, trots att det bara är utkast ett. Försöker hålla en balans. Det är svårt. Förklarar mer efter ni kommenterat - vad tycker ni? Det här är en kampanj för den amerikanska marknaden endast. Er åsikt betyder väldigt mycket. Koncept, design, layout, copy. Vad tycker ni?

(loggan för Smart Car kommer vara med i den slutgiltiga, naturligtvis)

UPDATED Elin och Johanna - jag har svarat på era frågor i kommentarsfältet. Här är ett utdrag för er som inte pallar kika där:

Smart Car är en liten bil. Där har du första anledningen till att texten blir mindre. Grundkonceptet är att det oftast är påståenden som skräller högst som har minst värde. "I WANT WAR" skakar ju om alla, men hur mycket intelligens finns det i det egentligen? Jag vill visa att mindre är bättre. Mindre är framtiden. The American Dream behöver förändras i takt med att tiderna förändras. Med andra ord är bägge grejerna Johanna säger rätt - folk med SUV:s gapar och små åsikter är också viktiga.

Vad tycker ni nu när jag förklarat? Skulle det bli tydligare om jag satte en SUV högst upp i bild?


Feedback
Postat av: en som också lämnat värmdö

Jag gillar den!

Den kommer definitivt dra uppmärksamhet till sig, och när man läser hela texten går budskapet in. pluspoäng för att den spelar på samvetet!

2010-09-13 @ 10:50:41
Postat av: Elin

Intressant.. Första tanke, snyggt och intressant. Jag tror dock inte jag heeelt hajjar konceptet. Tror jag är rätt trög när det gäller mycket reklam. Men jag förstår liksom inte varför "I want war" och "I want revenge", som liksom är så negativt laddat, är med, och är störst? "I want to look to the future and act like there is one", är väl nästan det viktigaste, och det är minst?

2010-09-13 @ 11:15:06
URL: http://www.elinelin.tumblr.com
Postat av: Jonna

Jag älskar den. Den spelar definitivt på samvetet och först när du kommer längst ner känner du dig nästan "lurad" om du förstår vad jag menar. Man fastnar på de översta och på nedersta raden känner du 'ja just ja! Tro inte att jag tänkte ngt annat'.



Jag vet inte om du kan färgbelägga vissa ord som kan skapa större reaktion, samt koppla till något. Exempelvis grönt kopplat till miljön, framtiden. Men ja, jag gillar den verkligen! Och jag är så impad att idéerna bara kommer till dig? Jag skulle så gärna vilja ha en kreativitet och fantasi som den.



2010-09-13 @ 12:51:16
URL: http://jonnajonna.tumblr.com
Postat av: Jo

åh, kul! hm. generellt sätt HATAR jag kampanjer som spelar på samvete, me här blir det okej. för den amerikanska marknaden är tonaliteten bra. jag skulle så väldigt gärna vilja höra briefen. utan briefen är det så svårt.



men generellt, typografin är bra, men det är lite jobbigt att titta på att det är ett stort hopp när du byter från bold till vanlig. kanske skulle det vara bättre att aligna texten i vänsterkant. (känns lite fjantigt att kommentera typografi eg på första utkast men vafan, det var det första jag tänkte på)



I övrigt, på ett sätt gillar jag denhär approachen, men jag ställer mig lite frågande till vad det egentligen är som sägs med att texten blir mindre samtidigt som påståendena blir "vettigare". Om det är folk med större bilar som tänker så, eller om bara att "små" åsikter också kan vara viktigare. Den här versionen av ditt koncept är alldeles för öppet för tolkning.



Gillar small car, big stand skarpt, tror att du kan göra intressantare/mer orginella/roligare saker med den insikten!



peace and love.

J

2010-09-14 @ 01:34:49
URL: http://juanna.blogg.se/
Postat av: Cim

J - Vad kul att du kommenterar! Jag vet, atör mig på hoppet också. Kör Adobe och byter sen till ett annat typsnitt som inte har bold, därför blir det mongo. Ska fixa det. Dubblade "floodings" men det ser ju fortfarande inte bra ut.



Skulle kunna aligna texten vänster. Har faktiskt inte provat, var så inne på att det skulle bli fyrkantigt. Får se vad läraren säger imorrn.



Jag är med dig, förövrigt. Hatar samvete-kampanjer och dessutom är jag svintrött på eko-sälj, det är därför jag försöker hålla en balans där det varken blir för aggressivt eller gråtigt.



Smart Car är en liten bil. Där har du första anledningen till att texten blir mindre. Grundkonceptet är att det är oftast påståenden som skräller högst som har minst värde. I want war skakar ju om alla, men hur mycket intelligens finns det i det egentligen? Jag vill visa att mindre är bättre. Mindre är framtiden. The American Dream behöver förändras i takt med att tiderna förändras. Med andra ord är bägge grejerna du säger rätt - folk med SUV:s gapar och små åsikter är också viktiga. Vad tycker du nu när jag förklarat?

2010-09-14 @ 01:45:17
Postat av: Cim

Tack snälla Jonna och anonym nisse, förresten.

2010-09-14 @ 01:54:18
Postat av: Jonna

Måste bara fråga här, varför hatar ni reklamer som spelar på samvete? (Jag förstår "barn i afrika" grejen, för där tycker jag man kan sköta det snyggare) Men, det är ju på något vis svårt att göra något annat till en bil som denna? Det är ju inte direkt så att du köper en Smart för att den är flashig eller snygg. Den är liten och komfortabel... ja. Den är miljövänlig... ja. Men snygg, nja. Cool, knappast. Ser inte många hollywoodkändisar i en smart. Hur smart den än är. På så sätt blir det svårt att spela på annat än samvetet väl? Inte för att jag vet så mkt om reklam, men tänker att det måste vara svårt?

2010-09-14 @ 09:32:07
URL: http://jonnajonna.tumblr.com
Postat av: Cim

Du har rätt. Men det är ytterst få kampanjer som funkar när du försöker ge folk dåligt samvete. Titta bara på rökning. I tanken låter en kampanj som spelar på moderskänslor bra (rök inte, för då växer ditt barn upp utan mamma). I verkligheten skulle folk aldrig sluta röka pga av en sån kampanj.



Det blir lätt motsatt effekt med dåligt samvete - "vem fan är du att tala om för mig vad jag ska göra?". Det är lite den lätta vägen ut, liksom. Det svåra är att göra reklam som får folk att känna sig jämlika - "den här människan är som jag, hon förstår mig".



Däri har du anledningen till att reklam är ett svårt yrke. Du tycker att Smart Car:en är miljövänlig, liten och komfortabel (SCORE att du tycker det, dom flesta är av uppfattningen att den är obekväm). Men om jag kan få dig att se Smart Car på ett nytt sätt, då har jag lyckats. Om det är det jag vill från början, naturligtvis. Annars kan jag ju satsa på att få dig att tänka Smart Car så fort du tänker "liten" eller "miljövänlig".

2010-09-14 @ 09:46:43
Postat av: jo

Klart jag kommenterar, vad ska jag annars göra, har lov liksom. Haha. Först och främst, utförligt och bra svar!



Jag förstår precis vartåt du barkar med dethär, men det jag försökte säga med att jag inte fattar exact vad du menar är att denhär lösningen går att läsa på förmånga sätt. För mig betyder det att utförandet är för oprecist.



Om du ska jobba vidare med den så skulle jag försöka hitta en tydligare linje i vilka påståenden jag använde. Så att de mer utgjorde ett och samma sammanhang eller historia på något vis.



Men återigen, älskar tagen.



Skulle vara grymt kul att höra vad du fick för feedback från läraren?

2010-09-16 @ 02:07:43
URL: http://juanna.blogg.se/

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0