generation lost

Jag råder alla att läsa Schulmans senaste krönika här. Jag har pratat om det här med Farid så många gånger. När jag jobbade på Stureplan köpte varenda en av mina kollegor en lägenhet. Hela jävla lägenheter för lånade pengar. Minns framförallt en liten pojke som tog ett lån på 1,5 miljoner för att köpa en 1:a på Gärdet.

1,5 miljoner. För en etta. På Gärdet.

Jag är hellre hemlös.

Fattar ni att man kan få ett lyxhus på Mexicos vackra kust för de pengarna? Det är så jävla löjligt vilka pengar som är inblandade i Stockholms bostadsmarknad. Och Värmdö behöver vi inte prata om, eller hur? KÖPA en lägenhet på Värmdö. Det går inte ens att säga något om.

Nu har i alla fall Schulman skrivit om det här och tydligen går allt åt helvete väldigt, väldigt snart. För mig finns det bara en sak som är värd att låna pengar för, och det är en utbildning. Nyttjar man inte CSN som svensk så finns det typ ingen anledning att vara svensk (ja, förutom det där med gratis sjukvård då). Nu SALTAR JAG, bra, skrev jag ut det med stora bokstäver så det inte kan misstolkas -

men ni hajar principen. Utbildning lånar man pengar till. Inte en jävla lägenhet. Inte när man är 20 år gammal. Det är bara korkat. Ett hus när man börjar skaffa familj är en helt annan sak, men jag kommer i alla fall försöka att jobba ihop och spara så mycket pengar det bara går innan jag köper nånting. Jag tycker om att hyra, det känns lätt och fritt och går allt åt helvete så står man där med ryggen fri.

Puss.

Feedback

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0