eating animals

Och staden är galen idag. Alla gör av med pengar. På skit. Men det är ju bra för ekonomin, antar jag.

Vårt internet är ständigt trasigt och vi känner oss lätt handikappade. Det öppnar i alla fall upp för fler böcker, vilket såklart är väldigt positivt. Just nu läser jag "Eating Animals" av Jonathan Safran Foer. Det var en av födelsedagspresenterna till Farid. Hade ingen aning vad den handlade om när jag beställde den. Nu har jag läst ungefär halva och står lite handfallen inför den här typen av information.

Boken berör factory farming och handlar precis exakt om vad titeln säger "att äta djur". Det är ett väldigt intressant sätt att se på det. Äta djur. Det är ju det vi gör. Vi äter inte kött, vi äter djur. Grisar, bland annat. Som på alla sätt och vis är lika intelligenta och emotionella som hundar. Faktum är ju att man ofta beskriver grisars beteende, "som en hund". Jag personligen älskar bacon. Fast det jag älskar, egentligen, är ju att äta gris. Äta ett djur. Det är en annan synvinkel, inte sant? Det väcker andra tankar.

Factory farming är det som ansvarar för 99 % av allt kött som äts i USA. Tror ni att det bara händer här? Åh nej. Det här pågår i hela världen, i hela Europa, inklusive Sverige. Siffran är inte lika hög, men av det jag läst verkar den ligga minst runt 80 % i alla fall. Jag ska inte säga så mycket mer om det här, för jag har bara precis börjat läsa om det. Men jag rekommenderar "Eating Animals" om du är en av dom som bryr dig om djur alternativt miljön.

Den sjukaste biten av fakta, och det här är nåt att suga på för alla de som tror att beställning av kläder är boven - factory farming är den enskilt största anledningen till att vi är i den situationen vi är i idag klimatmässigt. Jag ska skriva mer om det här, men måste samla tankarna lite. Dessutom är det dags att byta café nu, tror jag.

Puss.

Feedback

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0