long ass entry on women and why we suck

Nu kommer jag ihåg varför jag brukade provocera på min förra blogg. I mitt skrivande har jag alltid älskat att väcka känslor. Det har, på riktigt, inte spelat någon roll om folk hatar mig efter texten. Istället är det ofta det jag är ute efter. Jag är allergisk mot mellanmjölk och har alltid varit en människa man antingen älskar eller hatar, och det är så jag vill ha det. Nu har Sandra reagerat extremt starkt på vad jag skrev om attityden bland svenska kvinnor. Ni får leta upp hennes inlägg själva om ni vill se. I kort så sa hon att hon lackar på att jag pratar om att tjejer är sämst mot varandra, eftersom det inte är stämmer.

Jag säger som Blondinbella sa för inte så länge sedan - det är ett faktum. Kvinnor slår ner istället för att lyfta upp. Och för att generalisera mindre - jag pratar om kvinnor i samma åldersgrupp. Som pluggar samma sak. Eller som har samma killkompisar. Eller som jobbar på samma arbetsplats.

Det är inte som att det här är en sensationell upptäckt, eller en idé jag tvingat fram för att få er att gapa lite om generaliseringar. Att du, Sandra, skriver om att du lever mitt i en cirkel av älskvärda kvinnor har inte med diskussionen att göra. Det gör jag med. De kvinnor jag omger mig med är alla starka och vackra och intelligenta och älskvärda. Men det har uppstått här i USA. I Sverige hittade jag aldrig det där (förutom i enstaka tjejer - grupper har aldrig någonsin haft en generell älskvärd stämning). Och det fascinerande är att det är samma sak med svenska tjejer som kommer hit till SF - det går helt enkelt inte. Relationerna utgår aldrig från en vilja att lyfta, det utgår från missunnsamhet. "Visst, det är väl okej att det går bra för dig, så länge det går bättre för mig" (precis som Annelie bekräftade i och med ett inlägg hon skrev precis efter jag gjort henne förbannad). Min poäng här är denna:

Väldigt ofta i Sverige händer det att en högre uppsatt kvinna sträcker ned en hand för att hjälpa de som är under. Blondinbella som föreläser om entreprenörskap och självförtroende, bland annat. Hon sträcker nedåt, då är det lätt att hjälpa. Men hur ofta ser man att en tjej sträcker en hand åt sidan och försöker hjälpa en annan? Att en tjej på samma villkor som sin nästa tar varje chans till att hjälpa upp denna person, samtidigt som hon försöker lyckas själv? Det händer inte. Är det mer att kräva? Naturligtvis. Är det långsiktigt bra mycket mer givande än att försöka lyfta själv? Absolut.

Jag fortsätter använda Bella som exempel, hon är ju en stark, svensk tjej och om nån borde kunna framhäva det du pratar så varmt om, Sandra, så är det hon. Men tyvärr.

Hon pratar stort om att hon anställer folk som 19-åring, det stärker Sverige. Sant. Hon lyfter fram sin stylist och sin assistent i bloggen som varumärken, och dom är ju jämnåriga kvinnor? Visst. Men, dom hotar inte Blondinbella på nåt sätt. Dom har en helt annan inriktning. Det mest naturliga för Isabella borde vara att hylla andra entreprenörer i samma ålder, exempelvis en annan storbloggare, Kenza. Varför gör dom inte ett event tillsammans? Hur mycket folk skulle inte det dra? Två av Sveriges största kvinnliga bloggare, unga, snygga, framgångsrika. Pengar finns att tjäna, ungdomar finns att inspirera. Ändå händer det inte, och har aldrig hänt under de tre-fyra åren dom bägge varit stora. Av den enkla anledningen att dom är kvinnliga konkurrenter. Jag inser att inte alla kommer köpa det här, men så ser jag det. Motargumentet skulle vara "varför skulle Blondinbella fokusera på att lyfta fram Kenza, hon är ju redan stor? Det är ju mycket bättre att hon lyfter fram folk som inte synts än!". För det första så gör hon inte det heller. För det andra så funkar det där bara för personlig vinning. Att lyfta en annan kvinnlig entreprenör skulle bara vara positivt för hennes läsare. Men det skulle kunna vara negativt för henne själv. Därför, och bara därför, gör hon det inte. En kvinna i Sverige gör ingenting för att lyfta en kvinna i samma ålder, om det inte är en nära vän/släkting.

Sen jag kom till USA har jag blivit erbjuden internships av tjejer jag knappt känner. Dom har sett mig designa och tror på mig. Det här är tjejer som pluggar till exakt samma sak som mig och som är i exakt samma ålder. Dom gör det utan egen vinning. Jag blev helt ställd och min första tanke var "det här skulle aldrig hänt i Sverige".

Vill klargöra en sak för dig också, Sandra - du antyder att jag säger att alla andra håller på så här, men inte jag. Det stämmer naturligtvis inte. Jag är också formad av den svenska jantelagen och av alla sviniga tjejer jag mött, därför ser jag alltid till mitt bästa innan jag hjälper en annan svensk tjej. Jag litar helt enkelt inte på dom, och ingen tycker det är mer synd än jag. Nu kanske du kan räkna ut om jag har den attityden även mot amerikanskor? Nej. Jag har delat med mig av hemsidor, inspirationskällor, typsnitt, jag har till och med gjort tjejers läxor åt dom när dom inte haft tid. Detta på grund av att jag känner att jag får samma tillbaka. Detta i jämförelse med när jag visade en idé för en av de svenska tjejerna jag bodde med, och hon snodde idén rakt upp och ner utan att skämmas. Det är skillnad. Tro mig.

USA inte är nån sorts hjälte i den här diskussionen. "The American Dream" står mycket för att man ser till sig själv först. Men Sverige är inte så jämställt som vi föreställer oss. Inte i statistiken och inte heller i verkligheten. Jag vill också klargöra att den här diskussionen inte har någonting att göra med hur killar funkar. Du tog upp, Sandra, nåt om din barndom och att du hängde med grabbar för att du trodde det var coolare. Igen, det är inte det jag pratar om. Jag pratar enbart om attityden tjejer emellan, utan jämförelser med det andra könet. Och faktum är att vi har mycket, väldigt mycket, att förbättra där.

Jag tycker såklart att du har helt fel i det du säger om att jag infekterar frågan genom att diskutera den. Det här är något vi måste diskutera. Punkt. (Det roligaste i ditt inlägg var när du skrev att man befinner sig på en underutvecklad plats på jorden om man har småsinta tjejer omkring sig. Det är ju naturligtvis precis tvärtom. Ju mer utvecklad stad, desto större konkurrens. Men enligt din filosofi, googla gärna San Francisco och sen Stockholm. Om ordet underutvecklad kommer upp bland de 18.000 första träffarna så lägger jag mig omgående.)

EDIT: Har nu läst igenom ett par sidor av din blogg. Hade jag gjort det innan hade jag inte ens orkat konstruera det här inlägget. Du vill bli copywriter och du hatar folk som följer trender? Lycka till i reklambranschen. Herregud.

Feedback
Postat av: Anonym

I hear ya! Synergieffekten av ett BB/Kenza-event hade vart stor. Blondinbella har ju startat någon slags webb-talkshow tillsammans med någon annan bloggare som jag har dålig koll på. Det hade varit intressant att se hur pass mkt högre tittarsiffrorna hade varit om det var en mer känd bloggare hon hade haft som parhäst.



Vad det gäller diskussionen i övrigt har jag egentligen inget att tillägga då jag själv inte umgåtts i större tjejgäng men jag uppfattade det inte som att du hårddrog ALLA svenska tjejer över en kam?



Dock tycker jag detta: Att starta en "debatt" om det som Sandra gjort där hon tar upp alla fall av stöttande tjejer i hennes närhet blir väl i det här läget snarare att starta en "antidebatt" enligt den gamla regeln att det undantagen som bekräftar regeln.

2010-05-16 @ 19:06:11
Postat av: Sandra

Jag förnekar inte att problemet finns, vilket jag tar upp i mitt inlägg! Att du skriver det här inlägget, det är inte heller något jag tycker är fel! Det var inlägget innan jag tycker drar debatten åt fel håll. Att börja spy galla för att en tjej (seriemördaren) varit jävligt nedvärderande och ta allt och ställa på sin spets, som att det fan bara finns mörker och alla är såhär. Det ÄR inte bara så, det finns en jävligt positiv utveckling som jag och de flesta tjejer jag känner jobbar aktivt för att behålla. Och använda mig som exempel att jag skjuter ner dig vid första tillfälle jag fick, det blev jag bara personligt sårad av, det var jävligt orättvist.



Jag har blivit så jävla lyft av tjejer i reklambranschen där jag jobbar som koordinator och projektledare på produktionsbyråer och har gjort i några år. Det är tjejer i min egen ålder som hjälpt mig dit jag är idag. Jag lyfter dig genom att kommentera och ge dig feedback på dina arbeten och visar dom för mina vänner, för att visa hur jävla grym du är. Jag jobbar både över och under tjejer i min egen ålder, där sparka nedåt är ett jävla stort undantag.



Så det jag kände när du skrev ditt inlägg, är att jag tycker det är fel approach till debatten. Att gapa "DET ÄR LAG PÅ ATT TJEJER SKJUTER NER TJEJER I SVERIGE!! JAG HATAR ER" och fan vet. Du kanske tycker det. Men jag ser bevis på motsatsen för varje dag som går, och det är jag så jävla glad över. Så vad jag försökte få fram med mitt inlägg var att istället för att bli vansinnig när en tjej inte behandlar dig juste, så blossar du upp problemet till max och använder det som ett bevis på att alla svenska tjejer är fittor.



Men det känns verkligen som att du är på jakt efter bevis för din åsikt att du till och med svartlistar mig som hycklare för att jag inte håller med dig och utmanar din åsikt, som att jag skulle skjuta ner tjejer för det.

2010-05-16 @ 20:03:34
URL: http://www.toniteonly.se

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0