the pursuit of happiness

Förresten.

Jag och Elin hade en livlig diskussion i Lund. Vi har alltid livliga diskussioner, men det finns mycket hjärta bakom. Ibland kan jag till och med tro att vi spär på lite extra bara för att vi älskar att diskutera med varandra, haha. Det är intressant hur samtalsämnena ändras ju äldre man blir. Jag tycker det är häftigt; ett bevis på att man utvecklas och det är så skönt att ha intelligenta vänner man kan snacka med.

Den här gången handlade det om pengar och utbildning. Jag vet inte om det amerikanska lärosätet skiljer sig speciellt mycket från Sverige egentligen, en akademisk utbildning är ju oerhört åtråvärt även där borta. Men just på min skola är det lite annorlunda. Det är en akademisk utbildning och den är giltig även i Sverige, men till skillnad från många andra universitet läser vi bara praktik. Vi har inga tentor, inga prov, inga skrivningar, inga böcker att läsa förutom på rekommendation från lärarna.

Svenska universitet generellt kör ju med tenta-principen - åttahundra sidor att läsa igenom, skriv ner, klara skrivningen med en hårsmån. Och så samma sak igen. Föreläsningar, studiegrupper, och så vidare. Jag hade blivit fullständigt vansinnig. Främst eftersom man inte får chans att arbeta praktiskt. Okej, ekonomi kanske är annorlunda från reklam, men jag tror verkligen att oavsett bransch så är det praktiska i utbildningen så mycket viktigare för dig än det teoretiska. Det är där du verkligen lär dig. Och jag tycker det är så jävla synd att Sverige inte är bättre på det här (med undantag från Berghs som kör samma sak som min amerikanska skola - Berghs rekommenderar jag med värme till alla).

Jag tror också att uppfattningen vi alltid haft, om att utbildningar med inriktning på det teoretiska skulle vara finare eller bättre än de som fokuserar på praktik, kommer dö ut väldigt snart. Alla de vuxna, inspirerande människor jag träffat, som är miljonärer innan 30, alla dom säger samma sak "jag skulle aldrig ha satt mig i skolbänken, fyra år av bortkastad tid". Farid är också ett exempel på det, han pluggade medie- och kommunikationsvetenskap i fyra år och säger själv att den utbildningen inte går att applicera i verkligheten.

I mina ögon är det de teoretiska utbildningarna som är låtsasutbildningar. Bra på pappret, utan värde i det verkliga arbetslivet. Berghs kör i princip bara praktik på alla sina utbildningar, och jag tror det är typ 95 % av studenterna som inom ett år efter avslutade studier har jobb inom branschen dom vill vara verksamma i. Vad fan, Berghs-elever är till och med kända för att bli headhuntade långt innan dom slutar skolan. Vilken ekonomistudent blir det? Ja. Ni förstår ju att diskussionen blev livlig, haha. 

Och när det gäller pengar. Äh. Inlägget blir för långt. Vi tar det om en stund. Ni får gärna kommentera vad ni tycker gällande praktiska/teoretiska utbildningar. Väldigt intresserad av era åsikter i det här.

Puss

Feedback
Postat av: Elin

Haha, ja, alltid med hjärta. Jo Climp, jag tycker också det är roligare att rita än att läsa.. <3

2010-01-25 @ 19:23:53
URL: http://www.wildonelin.blogspot.com
Postat av: robbah

tentor e oftast rätt onödigt! Men man behöver ju inte berghsa för att få praktisera sina kunskaper whilst studying. ju!

2010-01-26 @ 01:08:37
URL: http://www.RecordCircus.com
Postat av: pojken

haha åh jag skulle kunna skriva ett tok för långt respons. men vi kanske kan ta det i sommar, alla kan samlas en kväll, lite vin och götta ... och så sitter vi där vid brasan och diskuterar teori vs praktik.



vad sägs? rosé?

2010-01-26 @ 01:43:54
URL: http://littlebeard.tumblr.com
Postat av: jessica

helvete vad pojkens förslag lät nice. cim jag är i sälen och är för full för mitt eget bästa för ofta istället för i stockholm och hänger med dig. när du kommer hem i sommar har det gått 1,5 jävla år sen vi sågs. det är helt sjuuuuuuk och jag saknar dig som in i helvete!



livet e en feeeeeeeeeest

2010-01-26 @ 01:52:09
Postat av: Cim

Jessica, tänkte på det häromdan. 1,5 år, det övergår mitt förstånd. I sommar ska jag krama dig tills polisen kommer. Men livet är en fest, vi får dela det i sommar.



Rosé, prat i sommar, okej. Skönt att det bara är polare till mig som kommenterar min blogg, haha. Mycket kärlek!

2010-01-26 @ 12:34:13
Postat av: Anonym

Tror att det i grund och botten beror på vilken slags utbildning man går. finns ju ganska många exempel där enbart praktiska studier skulle vara rent omöjligt (psykologi, medecin, ekonomi). Men visst, håller med om att det är för lite praktik i många humanistiska ämnen.



Ps. Jag känner en hel del headhuntade handelsstudenter så vi ekonomer har tur ibland :)

2010-01-26 @ 12:45:58
Postat av: robbah

headhunting är ju bara synonymt med tur om man faktiskt vill bli headhuntad, och nog fan kan man väl praktisera ekonomi? medicin med i borde väl också vara ganska praktiserbart - en mus, en nål och ett mikroskop?

2010-01-26 @ 14:53:50
URL: http://www.RecordCircus.com
Postat av: Anonym

På civilekonomutbildningen praktiseras det en hel del. Mycket vad teoretiska utbildningar handlar om är ju att gå ut och skaffa sig erfarenhet utanför skolans trygga väggar. Har man som ekonomistudent inte haft ett ekonomirelaterat extrajobb är man inte mkt värd.



Ja, medicin praktiseras väl tror jag bestämt. Och psykologi också. Men utan en teoretisk referensram så snackar vi ju risky business.



Hursom, jag tror helt och fullt på att vissa utbildningar klarar sig helt utan teori medan ALLA utbildningar kräver praktik.



Men ja, Sveriges universitet och högskolor är ganska obsoleta.

2010-01-26 @ 16:27:50
Postat av: Cim

Robin - vem vill inte bli headhuntad? Självklart är en tur en del i frågan, men det är det å andra sidan i livets alla aspekter. Kontakter tror jag fortfarande är nummer ett. Att öppna käften och prata med människor.



Skönt att höra att det finns folk som håller med. Vi borde jobba för detta. Vill inte se min potentiella unge i efterbliven ångest över ekonomitentor.

2010-01-26 @ 21:14:46

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0