practical thinking

Men okej, hej världen liksom. Igår var första dagen jag inte drack en droppe alkohol på säkert tre veckor. Jenna och Lexi hängde med mig ut när vi åkte hem, och sen kom Emil över vid 1 på natten. Tre nattugglor tillsammans har skapat en hel jävla massa sömnlösa nätter sen jag kom hem. Inatt tror jag att lampan släcktes vid fyra kanske, det kändes tidigt för att vara oss.

Okej. Läste igenom vad jag skrivit flera gånger om teori/praktik och jävlar vad jag är dålig på att inte vara luddig. Har alltid varit bra på svenska, men genom skolåren var mitt största problem alltid att sammanfatta grejer på ett tydligt sätt. Istället är jag kung på att brodera ut och snacka skit i hundra år (men hej reklambranschen, ring oss, sa ni?). Fick faktiskt öva på det förra terminen, hade en skrivkurs där den som kunde sammanfatta en novell kortast vann. Hursom, snabbt nu:

Det har ingenting med att göra att det är roligare med praktik. Det har att göra med att det GER mer. Alltid, oavsett bransch. Teori är för den gamla skolan, och det kommer jag alltid vidhålla och få rätt till om kanske femtio år. Reklam: Olaf ska bli art director. Han får rita varje dag istället för att läsa om teckningens historia. Olaf får jobb efter examen. Business management: Greta läser mer teori än Olaf, men får efter slutförd läsning praktisera sin kunskap och applicera den i diverse arbetsgrupper, problemlösning, whatever som kan tänkas vara intressant för en sån nisse. Den här praktiska applikationen ersätter tentaskrivningarna. Greta får jobb efter examen.

Så jävla enkelt är det faktiskt. Jag tror 90 % av Sveriges studenter skulle skulle säga ja till mer praktik i sina utbildningar, och de yrkesverksamma skulle inte vara senare att hålla med. Och nu heter jag Cim som alltid, så då vet ni att jag tycker att alla andra åsikter är efterblivna. I det här fallet har jag bara rätt. Visst? Bra. Studier borde inte vara nåt man ska "ta sig igenom för att få en examen", det ska GE nåt i sig självt, dagligen.

Det här insticket är också viktigt - folk verkar tro att nissar på teoretiska utbildningar pluggar mer än oss på de praktiska. Men ärligt talat nu, efter att ha pratat med vänner om det här är ju det helt fel. Jag pluggar VARJE dag i effektiv tid sex-tio timmar. VARJE dag, ännu mer på helgerna då det brukar bli tolv-fjorton. Det enda jag gör är att plugga och gå ut med hunden. Ni tar en dusch, käkar en macka och skiter i föreläsningen. Nu låter det här hårt, men ni vet att det är sant. Det jag vill säga med det här är att ni med allra största sannolikhet skulle vara mer arbetsvilliga om ni fick tillämpa praktik i utbildningen.

Vad gäller pengarna - pengar betyder ingenting. Ni kan tro att det gör det, kära vänner. Men jag skriver som jag skrivit förut - era bästa minnen här i livet har ingenting med pengar att göra. Allt handlar om relationer och den mänskliga kontakten, och ju fortare ni förstår det, ju mer pengar kommer ni tjäna.

Det var det. I sommar kan vi gärna diskutera det här ännu mer, för jag brinner för detta. Det är otroligt intressant.

Nu ska jag kolla Top Chef och vänta på att min bästa Jenna vaknar. Hon har legat och snarkat gosigt i mitt öra hela natten, kommer sakna henne som ett djur när jag åker. Allvarligt.

Puss.

Feedback
Postat av: Elin

Javisst är det så, mer praktik skulle jag döda för. Men pengar, betydelse har det verkligen. För mig är det viktigt för att de gör att jag kan förflytta mig i världen, ha tak över huvudet och äta bra. resten är ju överflödig lyx, som shopping till exempel. något vi alla gillar, men egentligen inte blir lyckligare över förstås.. men, ja, förflyttning liksom.. jag skulle aldrig ha varit med om allt det bästa i mitt liv eller mött massor av fantastiska människor och kärlekar om jag inte haft pengar nog till att resa. för mig betyder det därför väldigt mycket.

2010-01-26 @ 18:59:21
URL: http://www.wildonelin.blogspot.com
Postat av: Elin

men puss förresten, glömde det hjärtat! :)

2010-01-26 @ 18:59:45
URL: http://www.wildonelin.blogspot.com
Postat av: Cim

Jag visste att du skulle säga det. Men resor vet både du och jag att det går att göra billigare än billigt. 200 spänn så sitter du i Barcelona och söker jobb på barer. Ni hade hur lite pengar som helst i Spanien förra sommaren - ändå var ni lyckliga.



Och titta bara på nissarna från Brasilien. Dom är råfattiga, men reser runt hela världen och är väl typ de lyckligaste människor ni nånsin mött. Inte sant?

2010-01-26 @ 21:10:43
Postat av: Cim

Jag är förövrigt ett till bra exempel. Inte en spänn, och jag lever mina drömmars liv i San Francisco. Hellre urfattig och kanonkär i en studio bland kullarna än rik i en miljonvilla i Los Angeles. Alltid, alltid.

2010-01-26 @ 21:12:08
Postat av: Elin

Jag har aldrig pratat om att en miljonvilla skulle göra mig lycklig. Aldrig. Och jag har älskat "bohemlivet", med resor utan en penning på fickan. Jag är 22 år, och vet att jag kommer fortsätta leva så i minst 5 år till. Men i framtiden förväntar jag mer av mig själv, jag vill kunna ge mina barn och min man (om det nu händer) mer än det. Jag vill att de alltid ska finnas bra mat på bordet, mjuka sängar och rena kläder till dem. Och jag vill kunna visa dem världen. Om jag har för lite pengar blir det inte så. Då är det kanske camping som gäller, istället för rundresor i olika världsdelar. Camping är säkert helt underbart med dem du älskar, men jag vill alltid kunna resa långt. Jag snackar inte om miljonsummor, men jag vill aldrig behöva vända på varje penning, jag måste ha pengar för att kunna forma våra liv såsom jag vill ha dem. Men, jag kommer nog aldrig äga en lyxig bil, ett fett hus och LV-väskor, det är absolut inte det jag värdesätter.

2010-01-27 @ 18:36:44
URL: http://www.wildonelin.blogspot.com

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0