Friends

Nu här hemma har jag tittat på TV för första gången på fyra månader. Jag hatar tv-apparater, vill inte ha någon i framtiden. Jag själv har ganska mycket att tacka TV:n för. Jag hade aldrig varit så bra på engelska som jag är idag utan alla serier jag tittade på när jag var liten. Jag vill ju att min framtida unge också ska kunna lära sig på det sättet, men det får väl bli en projektor med filmer eller datorn, för en TV tänker jag fan inte ha.

Hursomhelst. Det positiva med TV:n nu när jag är hemma är att jag får se lite svenska reklamfilmer. När det gäller de lättsammare klienterna tycker jag den svenska reklamvärlden är bättre på att flirta med vad som är politiskt inkorrekt än vad den amerikanska reklamvärlden är. Det finns en udd, lite vassare humor, en medveten oförsiktighet som är befriande.

När det kommer till klienterna som kräver mer seriositet tycker jag USA slår Sverige med hästlängder. Där är det samma sorts vassa känsla Sverige har med komiken. Ni vet, sådär att det skär i hjärtat.

Med det sagt så måste jag säga att alla dessa är fenomenala. Friends har ju levererat i flera år nu, och nu tänkte jag samla mästerverken här för er. Jag vet inte vilken reklambyrå dom kör, om nån vet får ni gärna kommentera. De har alla komponenter för en bra reklamfilm - det är relevant, det är ärligt, det talar direkt till målgruppen, det är gjort med hjärta OCH hjärna, castingen är perfekt, musiken är klockren. Det är sånt här som gör att jag älskar reklam.

Tyvärr, tyvärr hittar jag inte den senaste, vet inte om den är ny. Den är ny för mig i alla fall. Den rullar just nu, det är den när alla ungar står ute på skolgården och alla bara vänder sig om och tittar när en unge är på väg att mobba en annan. DEN är absolut bäst och gör mig tårögd varje gång. Budskapet är så jävla dead on point att det är löjligt - man behöver inte ens göra nåt, man behöver bara visa att man SER. Helt underbar. Hoppas ni sett den.















Feedback
Postat av: Janne

Lowe Brindfors

2010-01-15 @ 16:25:06

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0