oh, okay

Nu har jag letat lite. Fick fram mest på engelska sidor, men åsikterna går isär.

En sida säger att drömmar om skjutvapen i allmänhet förebådar någon lyckosam händelse. Det ska ha något med spänningen i att vara kring ett vapen att göra.

En annan sida säger att drömmar om gevär är dåliga omen. Vad jag kan vänta mig efter en sån dröm är gräl, handlingar som man kommer ångra och faror. Vet inte riktigt om jag köper det, eftersom jag drömt om vapen, framförallt pistoler och gevär i flera år. Jag har ju haft många fina perioder under de här åren.

En av de bättre sidorna delade in drömmar i olika kategorier. Skulle inte förvåna mig om systemet härstammar från Freud. Min dröm passade in på kategori "Budskapet":

"(Drömmen) har ett meddelande till oss från vårt undermedvetna, för att ge oss en viss information om vad vi bör göra, hur vi bör göra, hur vi bör hantera våra relationer. Denna typ av dröm brukar kännetecknas genom att man kommer ihåg den och att den känns viktig."

Den här sidan skrev också någonting som jag inte visste. Ju verkligare drömmen känns, desto viktigare är dess betydelse. Det vill säga, om du är medveten om att det är en dröm under tiden den pågår så är den oväsentlig. Jag drömmer nästan alltid "verkligt".

Det överlägset mest intressanta jag hittade var under kategorin mord. Det är ju ändå den känslan jag har i drömmen, det är det jag gör, det är därför jag går in i varuhuset, jag är extremt medveten om min handling. Att döda, enligt en engelsk drömtydare, kan ha att göra med att du dödar dina känslor, för att du känner skuld eller skäms över dom. Mördaren är en representation av rädsla eller ångest som hotar att döda vår energi och våra känslor.

En traumatisk barndom kan leda till drömmar med mordiskt raseri, men det tror jag inte gäller mig. Främst eftersom jag inte känner mig arg alls i drömmen, jag är metodisk och lugn.

Samma engelska forskare skriver om skjutvapen. Han säger att det kan representera självförtroende till att försvara sig inför kritik, ilska, rädsla, ångest. Det kan också vara så att vi bär vapen i drömmen för att försvara oss mot egna känslor och rädslor. Som exempel skriver han att man kan känna ångest inför att bli gammal, och då symboliserar vapnet de positiva tankarna som försöker stöta bort åldersångesten.

Jaha. Åldersångest. Det var den drömtydningen. Haha.

Puss.

Feedback

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0