whoever said practice makes perfect didn't like shopping

Jag är sämst med pengar. Jag är inte bra. Jag är en extrem impulsshoppare, handlar både när jag är nere och glad, älskar kläder av hela mitt hjärta och får ångest av hela min själ när jag ska kolla kontot dagen efter. Men jag har ett trick där jag övar mig själv att inte spendera. Det här funkar bara med onlineköp, men jag tror ärligt talat det är där större delen av min ekonomi rasar.

Jag går in på en av mina favoritsidor, typ Urban Outfitters eller DSW eller Nine West. Jag kollar alla sales, klickar mig i princip igenom hela sidan. Det här gör jag alltid när jag känner mig shoppingsugen, jag kan antingen vara ledsen eller hur glad som helst. Klickar mig igenom allt, lägger det jag vill ha i varukorgen. Sen går jag till check-out, fyller i mina uppgifter och för pekaren över knappen där det står "order".

Och då stänger jag ner sidan och lägger bort datorn. Jag vet att det här låter skittöntigt för alla killar, men ni tjejer vet vad jag pratar om. Ibland är det läskigt hur shopping kan få en att dala eller flyga, vi borde inte vara så konsumtionskåta överhuvudtaget. Vi vet ju att det inte finns någon egentlig själslig lycka i det. Därför gör jag sådär, för att det får mig varje gång att känna att jag på något sätt har övertaget. Det finns inga materiella ting som äger mig.

Dessutom, och det är därför jag vill att ni ska testa, är det en jävligt intressant process. För tro det eller ej, den där plötsliga glädjen man känner när man köper något, det där adrenalinet, det infinner sig även när du tar bort sidan och lägger bort datorn. Jag tror mycket beror på det psykiska, att lägga till varor i korgen som man tycker om, att tänka att man har råd att beställa det (eller egentligen inte, men man har pengarna liksom), att fantisera om diverse produkter eller accessoarer som skulle förhöja ditt liv trehundratjugofem steg på en gång.

Och sen bara klicka bort och glida på känslan ett tag ändå. Det funkar, jag svär. Nu ska jag ut med hunden.

Puss.

Feedback
Postat av: Maria

Najs Blogg :) <3



Ska du se IDOL ikväll?

2009-10-16 @ 06:33:51
URL: http://spoti.blogg.se/
Postat av: Cim

jag bor i USA, så nej :) men tack!

2009-10-16 @ 06:40:00
Postat av: Elin

Ja jävlar vad jag känner igen mig! Puss.

2009-10-16 @ 08:04:38
URL: http://www.wildonelin.blogspot.com
Postat av: robbah

tanka! Streama! Jag och Arash vinner varje vecka på Idol! du är skyldig MIG PENGAR! =)

2009-10-16 @ 15:35:16
URL: http://www.twitter.com/robbah

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0