why am i here?


Det är någonting med reklam som sätter fyr på min själ. Många är i den här branschen för att det är coolt. Det är oftast folk som svenskarna från Berghs - folk som gnäller istället för att ändra. Folk som lovar runt och håller tunt. Jag förstår att många vill vara i reklambranschen. Jag förstår varför många överhuvudtaget inte kan förstå hur man kan vilja sätta sin fot där. Så vi kan gå igenom uteslutningsmetoden med mig:

Är jag här för att jag älskar reklam?

Definitivt inte. Jag hatar reklam. Är faktiskt förvånad över att mitt beslut att åka hit inte har mottagits med större förundran hos mina föräldrar; dom som alltid tvingats sitta igenom mitt ständiga zappande så fort reklam visas. Jag avskyr reklam, det är det värsta jag vet. Det kryper i hela min kropp när det sänds. Jag vill utrota det totalt.

Är jag här för pengarna?

Nej. Ärligt talat visste jag inte vad reklamfolk tjänade innan jag kom hit. Och om jag var ute efter pengar här i livet hade jag stannat på Jobbsam och snittat 30 000:- i månaden. Pengar är skit - det förstör vänskaper, förhållanden och allt fint som finns. Det är inte för stålarna.

Är jag här för att jag tror att jag är Guds gåva till reklamvärlden?

Nej. Jag är olärd som en femåring. Jag kan sälja, det är det enda i reklam som jag vet att jag är bra på. Och då menar jag både sälja mig själv och tjänster/produkter. Reklambranschen är trots allt ett serviceyrke i slutändan (gör det ont, pretto-Bergsare? Ska ni spendera livet med att serva människor? Hujedamig, silverskeden glider nog ut snart). Service kan jag. Reklam kan jag inte.

Jag har nog inte funderat ut det riktigt än, men jag tror att jag är här för att reklam är som en gåta utan svar. Det är det ultimata mysteriet. Ingen vet varför saker funkar eller inte funkar. Det finns tjugo rätt lösningar till varje problem. Det är allt som är värt någonting här i livet hoptvunnet i ett nystan; hopp, besvikelse, önskan, kreativitet, kärlek, hat, tårar, drömmar, adrenalin, förväntningar, ångest, liv, död.

Du räddar inte liv med den här skiten, du hjälper inte folk ur depressioner, du löser inte konflikter, du räddar inte regnskogen. Som Bill Bernbach sa, "du sitter med ett vitt, blankt papper och försöker fylla det med någon intressant". Det är inget mer och inget mindre än det. Det är du, din penna och ett papper. Det är grunden till allt, det kan ge dig himmel eller helvete, och allt tynger på dina axlar. Jag hatar reklam, för reklam försöker sälja. Jag vill utrota reklam, för att reklam försöker sälja. Jag vill aldrig göra reklam. Jag vill göra något som får dig att le och berätta om vad du såg för dina kompisar. Om jag kan göra det, ta alla mina pengar och sätt mig på en ö. Jag kan dö lycklig.

Puss.

(Bild: För att promota Big N' Juicy, McDonalds största hamburgare någonsin, placerades gigantiska servettbehållare runtom i stan. Säg mig, inte känner du att någon försöker sälja något till dig då?)

Feedback
Postat av: Sandra

Lägg ner dina översittarfasoner! Att endlessly påpeka att Berghskids är bajsnödiga gör dig inte cool och avslappnad, snarare tvärtom.

2009-12-09 @ 19:13:14
URL: http://www.tonitonly.se
Postat av: Cim

Haha, tro mig, om det är översittarfasoner du inte gillar så är det Berghsarna du ska skrika på. Inte mig.

2009-12-09 @ 23:19:17
Postat av: Haha

Tufft! Jag tycker Cim är cool och avslappnad

2009-12-10 @ 23:46:58

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0