mandala progress / finished digital version

Tänkte att jag skulle visa min progress med Mandalan, eftersom det är min final i Color & Design:

#1



Det här var min andra skiss. Den första skissen var mycket mindre komplicerad, läraren sa åt mig att lägga till mer grejer. När jag visade upp den här hade jag tur - han älskade den. Han sa att formerna var väldigt inbjudande och att den kändes varm. Jag tyckte också det och bestämde mig för att använda ett rött color scheme (blått hade varit det andra alternativet).

#2



Jag var verkligen inne på att använda starka färger och när jag gjorde den här tyckte jag den var skitsnygg. Ett rött color scheme betyder att jag rör mig mellan röd-orange till röd till rödlila till blått till blålila. Accentfärgerna är grönblått och gulgrön. Jag hatar gulgrönt, så höll mig borta från det.

När jag presenterade den här var han inte direkt lika lyrisk som jag. Han tyckte om det, men sa att jag borde ha starka färger i mitten och tona ner bakgrundsfärgerna. Då blir den inte lika platt. Olika saturation i färg ger djup, det vet jag ju, så borde fattat det innan.

#3



När jag satt och lekte med färgerna i klassrummet efter hans kritik så insåg jag att lavendel förmodligen måste vara en del av mandalan. Det här är min absoluta hatfärg nummer ett, jag avskyr lavendel, skulle aldrig ha på mig det, skulle aldrig ha grejer i mitt hus som är i den färgen. Men för att få ner saturation på en färg så blandar du med vitt, och mörklila blir således lavendel till slut. Jag försökte ha öppna ögon och insåg till slut att det gjorde det mer sofistikerat, till skillnad från min första som i jämförelse ser ut som ett barn varit och pillat.

Förändringar: Bägge bakgrundsfärgerna är kraftigt nedtonade, de bladlika formerna som löper längs kanten är samma lavendelfärg fast i mindre saturation. Jag har behållit det kraftigt saturerade i mitten, men tagit bort det röda som fanns i cirklarna och ersatt med röd-lila. Det röda kopplade inte samman till något annat i designen och fick därför ryka.

När jag tog in den här till lektionen idag så sa jag till honom vad jag inte gillade med den. Färgerna tycker jag om, men om man ser den på långt håll så blir de gröna ytterkanterna och de gröna bladen i mitten de formerna som står ut. Det skapar en egen enhet som jag inte gillar alls. Känslan i mandalan vill jag ha fram i de mjuka partierna i mitten, jag vill inte att det andra fokuset ska vara en fet grön blob i varje hörn. Läraren höll med och sa att jag skulle prova mig fram.

#4



Det här är vad jag bestämt mig för nu och ska måla. Jag bytte plats på den blågröna färgen i kanten med de lila cirklarna innanför, och genast försvann den där enhetskänslan jag fick tidigare. Nu är allt i ytterkanten blandat med vitt, alltså nedtonat. Alla färger connectar med något annat i bilden.

Jag är nöjd. Jag hatar lavendel, men här förstår jag syftet. Det gör det mer moget, på nåt sätt. Färgpsykologi är väldigt intressant. Nu ska jag bara måla skiten.

Puss.

Feedback

Comment:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0